Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)
Usynlig vanske
Språkforstyrrelser kan forveksles med oppmerksomhetsvansker eller atferdsvansker. Det er lett å tenke at barnet eller eleven ikke følger med, ikke lytter eller er lat. Dersom eleven har uoppdagete språkforstyrrelser, går de glipp av svært mye undervisning, da skolens opplegg stort sett baserer seg på språk. Språkforstyrrelser opptrer ofte sammen med dysleksi, og elever med et slikt sammensatt vanskebilde vil også ha store problemer med lesing og skriving. Samlet sett strever elever med språkvansker ofte med skolefaglige prestasjoner.
Sosialt samspill er også ofte vanskelig for barn og elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser. De kan streve med å delta i en samtale med jevnaldrende, og de er mer utsatt for mobbing. Språkforstyrrelser øker sårbarheten for psykiske vansker, dersom de ikke blir oppdaget.
Støtte hjelper
Språk er kjernen i all kommunikasjon. Når man strever med språk kan det føre til vansker på skolen, i sosiale settinger og i fremtidig yrkesliv. Derfor er det viktig å oppdage og identifisere barn med språkvansker så tidlig som mulig. Da kan de få tilpassede tiltak og støtte, som vil kunne hjelpe dem med å lære og utvikle seg. Spesialpedagogiske tiltak kan hjelpe barn og elever med språkforstyrrelser til å få forståelse for egne styrker og vansker, samt finne gode strategier til å mestre utfordrende situasjoner. Lærere kan støtte elever med språkforstyrrelser ved å tilpasse sin undervisning, og sette inn tiltak i klasserommet. Lærerens forståelse av vanskene har stor betydning for tilretteleggingen for disse elevene. Personer med utviklingsmessige språkforstyrrelser vil også kunne ha behov for tilrettelegging i læretiden, og på arbeidsplassen.
Har du en elev i klassen du tror kan ha språkforstyrrelser eller som du er bekymret for? Vit at din støtte og tilrettelegging kan fremme utvikling og læring.
Side 2 av 14
Begrepsavklaring
Nyere forsking og klinisk erfaring viser at dagens forståelse og definisjon av spesifikke språkvansker, har vært for snever. Dette har ført til at mange barn ikke har fått tilpasset hjelp. Spesifikke språkvansker har derfor blitt erstattet med begrepet Developmental Language Disorder (DLD).
Å vokse med DLD
Strategier for å støtte kommunikasjon med mennesker med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) gjennom livet.
For alle aldre
- Gi din fulle oppmerksomhet.
- Nikke for å vise at du forstår.
- Bruk bilder og skriftlige notater for å støtte forståelse. Snakk høyt nok.
- Skriv klart og tydelig.
3-5 år
- Få barnets oppmerksomhet før du snakker. Forklar betydningen av nye ord.
- Legg til ord for at barnets setninger skal bli fullstendige.
- Ikke si for mye på en gang
6-10 år
- Modeller hele og grammatisk korrekte setninger.
- Beskriv komplekse idéer ved bruk av enkelt språk.
- Hjelp barnet med å sette sammen setninger til en historie.
- Gi barnet god tid til å svare.
11-18 år
- Beskriv hvordan ord er relatert til hverandre for å øke forståelse.
- Modeller hvordan man kan bruke "selvsnakk" for å tenke igjennom eller planlegge noe.
- Spør om du skal gi informasjon på en annen måte.
- Oppmuntre dem til å spørre dersom de ikke forstår.
Voksne
- Sjekk om de har forstått. Hvis ikke, gjenta og omformuler.
- Oppsummer etter at du har gitt mye informasjon.
- Ta deg tid til å snakke og diskutere.
Rådene er oversatt fra RADLD.ORG