Språkforstyrrelser
Personer med språkforstyrrelser kan ha vansker med å uttrykke tanker og følelser og vansker med å forstå hva andre sier. Noen ganger handler det om språklydvansker, mens andre ganger kan det være en utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD).
I andre sammenhenger må språkforstyrrelsen ses i sammenheng med andre medisinske tilstander. Det er derfor viktig med en grundig utredning av språkforstyrrelsene.
Å leve med DLD
Dette informasjonsheftet gir foresatte og øvrig nettverk rundt barn, ungdom og voksne med DLD informasjon om hva en utviklingsmessig språkforstyrrelse er, konsekvenser for den enkelte og tilrettelegging i barnehage og skole.
– Vær tydelig når barnet har språkforstyrrelser
– Tydelighet er viktig overfor barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser, DLD, sier rådgiver i Statped Kirsten M. Bjerkan.
Kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas)
Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas) er et normert kartleggingsverktøy for å avdekke språklydsforstyrrelser hos barn. Med Diffkas er det mulig å avgjøre hvilken undergruppe av språklydsforstyrrelser et barn tilhører, slik at tiltak kan tilpasses type vanske.
Kartlegging ved mistanke om språkforstyrrelser/DLD hos flerspråklige
ALDeQ foreldreintervjuskjema som kan brukes i samtale med flerspråklige barn og unges foreldre for å belyse barnets førstespråk/morsmål, språklige milepæler, aktivitetsmønstre og familiebakgrunn.
Nettkurs i SHAPE CODING®
SHAPE CODING® systemet er et visuelt kodingssystem som fremstiller grammatikk gjennom farger, former, piler og linjer, og kan brukes i spesialpedagogisk arbeid med personer som strever med grammatikk.
Kurset er for deg som vil vite hvordan du kan bruke den visuelle støtten fra systemet til å hjelpe barn og unge med å oppdage, forstå og bruke regler for norsk grammatikk. Les mer om kurset her.