Visuell støtte i barnehagen

Barn med DLD kan ha vansker med å oppfatte informasjon som formidles verbalt. Det viktig å tenke på hvordan man kan bruke andre sanser til å kompensere for vanskene.

Mange barn med DLD er sterkere visuelt enn de er på andre områder. Ved å være kreative i kommunikasjonen, og bruke oss selv og omgivelsene aktivt, styrker vi barnets mulighet til å forstå. Visuell støtte kan være alt fra bilder og symboler til ansiktsuttrykk, gester, tegn og fysiske objekter.

Visuelle støtte kan være et verktøy for å skape struktur og forutsigbarhet i barnehage-hverdagen. For barn med DLD kan det også være en støtte til språkutviklingen, både i læringssituasjoner og i kommunikasjon.

Barn holder opp kloss med tall
MER TID: Bilder og objekter forblir synlige og gir barna mer tid til å bearbeide informasjon i sitt eget tempo

Hvorfor visuell støtte er viktig for barn med DLD

Mange av disse barna opplever at store mengder verbal informasjon kan føre til frustrasjon, og visuell støtte blir som en «knagg» for informasjonen og gjør det lettere for barnet å forstå og bearbeide hva som blir sagt. Det gir barnet muligheten til å prosessere i sitt eget tempo.

Ved å bruke visuell støtte i barnehagen, kan man gi barna bedre forutsetninger for å forstå, bearbeide informasjon og uttrykke seg. Visuell støtte er derfor et verktøy for å skape en mer inkluderende og støttende hverdag for alle barn, uavhengig av deres språklige ferdigheter. For barn med DLD vil visuell støtte som regel fungere som et supplement til muntlig kommunikasjon.

Noen grunner til at visuell støtte er nyttig for barn med DLD:

Struktur og forutsigbarhet

Det finnes mange måter å integrere visuell støtte for å skape økt struktur og forutsigbarhet i barnehagen. Eksempler på hvordan man kan bruke visuell støtte i hverdagen kan være:

Visuell støtte er ikke bare nyttig for barn med språklige vansker, men kan være til hjelp for alle barn. Ved å bruke de samme bildene og symbolene, kan man gi alle barna en felles forståelse av hva som skjer i løpet av dagen. En oversiktlig hverdag hvor barna vet hva de skal gjøre og hvor de skal være, kan gi økt selvstendighet og frigjøre mental kapasitet til lek og læring.

Språklæring

Språktilegnelse i barnehagen foregår både i uformelle og formelle læringssituasjoner.  Barn med DLD har ofte nedsatt arbeidsminne, og visuell støtte kan derfor være en god måte å hjelpe barnet å hente frem og holde på relevant informasjon. For å skape en mer inkluderende språklæring, er det viktig å tenke visuell tilrettelegging for hele gruppen i uformelle læringssituasjoner, for eksempel i temaarbeid, samlingsstund, og i samtaler. Det kan være rekvisitter som illustrerer det vi snakker om eller kostymer som forsterker tematikken i en bok. Det kan også være konkrete objekter vi har med fra turdag; “de insektene og konglene vi fant på turen” er lettere for barnet å relatere til dersom konglene eller insektene er en del av samtalen, enten i konkret form eller som bilder.

Barn med DLD har ofte behov for forsterket språklæring i tillegg til de uformelle læringssituasjonene. Her er noen eksempler på hvordan bruk av visuell støtte kan være nyttig i arbeidet med ulike delområder av språket

Kommunikasjon

Barn med DLD vil ofte ha behov for støtte i kommunikasjon. Vi ønsker å få barnet inn i lek og situasjoner hvor samspill og språklæring foregår naturlig. Samtidig er det ofte en utfordring at barn med DLD strever med å komme inn i og bli værende i disse situasjonene, nettopp på grunn av manglende språklige ferdigheter. De voksne har derfor en viktig rolle i å bidra inn i leken og være en god språk- og talemodell for barnet.

Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) kan også være viktig for å styrke barnets deltakelse i lek og samtale. For barn med DLD vil det ofte ikke være barnets primære måte å kommunisere på, men fungere som en støtte på veien mot å utvikle talespråk. Når barnet får flere muligheter for å uttrykke seg, vil det styrke den totale språkkompetansen.

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.