Visuell støtte i barnehagen
Barn med DLD kan ha vansker med å oppfatte informasjon som formidles verbalt. Det viktig å tenke på hvordan man kan bruke andre sanser til å kompensere for vanskene.
Mange barn med DLD er sterkere visuelt enn de er på andre områder. Ved å være kreative i kommunikasjonen, og bruke oss selv og omgivelsene aktivt, styrker vi barnets mulighet til å forstå. Visuell støtte kan være alt fra bilder og symboler til ansiktsuttrykk, gester, tegn og fysiske objekter.
Visuelle støtte kan være et verktøy for å skape struktur og forutsigbarhet i barnehage-hverdagen. For barn med DLD kan det også være en støtte til språkutviklingen, både i læringssituasjoner og i kommunikasjon.

Hvorfor visuell støtte er viktig for barn med DLD
Mange av disse barna opplever at store mengder verbal informasjon kan føre til frustrasjon, og visuell støtte blir som en «knagg» for informasjonen og gjør det lettere for barnet å forstå og bearbeide hva som blir sagt. Det gir barnet muligheten til å prosessere i sitt eget tempo.
Ved å bruke visuell støtte i barnehagen, kan man gi barna bedre forutsetninger for å forstå, bearbeide informasjon og uttrykke seg. Visuell støtte er derfor et verktøy for å skape en mer inkluderende og støttende hverdag for alle barn, uavhengig av deres språklige ferdigheter. For barn med DLD vil visuell støtte som regel fungere som et supplement til muntlig kommunikasjon.
Noen grunner til at visuell støtte er nyttig for barn med DLD:
- Bilder og objekter forblir synlige og gir barna mer tid til å bearbeide informasjon i sitt eget tempo
- Det gjør ord og begreper lettere å forstå
- Det kan øke barnets selvstendighet
- Det gir forutsigbarhet og en klarere forståelse av rekkefølge
- Det kan være en støtte til minnefunksjon, og bidra til å skape system
- Det kan gjøre det lettere for barnet å uttrykke sine tanker, følelser og behov
Struktur og forutsigbarhet
Det finnes mange måter å integrere visuell støtte for å skape økt struktur og forutsigbarhet i barnehagen. Eksempler på hvordan man kan bruke visuell støtte i hverdagen kan være:
- Dagtavle med bilder som viser hva som skjer i løpet av dagen
- En tidslinje med bilder av hvilke voksne som er på jobb og når
- Oversikt over hva som skal skje i ulike aktiviteter som samlingsstund eller tur, og som en støtte i overganger mellom aktivitetene
- Visualisering av handlingsrekke i rutinesituasjoner, som håndvask eller påkledning
- Bilder eller fargekoding som viser hvor ting hører til
- Tidtaker kan være hjelp tilå tydeliggjøre hvor lenge en aktivitet varer eller hvor lang en pause er
- Oversikt over aktiviteter i en læringsøkt eller språkgruppe gjør økten mer forutsigbar
Visuell støtte er ikke bare nyttig for barn med språklige vansker, men kan være til hjelp for alle barn. Ved å bruke de samme bildene og symbolene, kan man gi alle barna en felles forståelse av hva som skjer i løpet av dagen. En oversiktlig hverdag hvor barna vet hva de skal gjøre og hvor de skal være, kan gi økt selvstendighet og frigjøre mental kapasitet til lek og læring.
Språklæring
Språktilegnelse i barnehagen foregår både i uformelle og formelle læringssituasjoner. Barn med DLD har ofte nedsatt arbeidsminne, og visuell støtte kan derfor være en god måte å hjelpe barnet å hente frem og holde på relevant informasjon. For å skape en mer inkluderende språklæring, er det viktig å tenke visuell tilrettelegging for hele gruppen i uformelle læringssituasjoner, for eksempel i temaarbeid, samlingsstund, og i samtaler. Det kan være rekvisitter som illustrerer det vi snakker om eller kostymer som forsterker tematikken i en bok. Det kan også være konkrete objekter vi har med fra turdag; “de insektene og konglene vi fant på turen” er lettere for barnet å relatere til dersom konglene eller insektene er en del av samtalen, enten i konkret form eller som bilder.
Barn med DLD har ofte behov for forsterket språklæring i tillegg til de uformelle læringssituasjonene. Her er noen eksempler på hvordan bruk av visuell støtte kan være nyttig i arbeidet med ulike delområder av språket
Arbeid med å styrke barnets ordforråd er ofte den viktigste delen av språkarbeidet. Å styrke ordforrådet vil ha betydning både for barnets mulighet for å delta i lek og sosial samhandling, styrke forståelse og kommunikasjon, og ikke minst ha betydning for barnet evne til læring. Visuell støtte er et viktig verktøy i dette arbeidet, fordi:
- Bilder og/eller symboler gir støtte til innholdet
- Bilder og/eller symboler støtter minnefunksjon, og gjør det lettere å hente frem ordet
- Bilder og/eller symboler kan visualisere sammenhenger mellom ordene og bidra til å systematisere god lagring av ordene
Husk at:
- Ikke ta for gitt at barnet automatisk forstår hva bildet eller symbolet betyr. Et symbolforråd må læres, på lik linje med ordforråd. Bruk derfor god tid på å sikre at barnet forstår de ulike symbolene.
- Variasjon: Barnet skal ikke bare memorere hva som hører hjemme hvor, de skal også få en forståelse for hvordan ord henger sammen i ulike sammenhenger og hvilken funksjon de har. Derfor er det også viktig med variasjon i de ulike visuelle systemene man bruker for ordlæring. Barnet må ta seg tid til å se på bildene og tenke over hvor ordet passer inn.
- Progresjon: Tenk over progresjon i innlæringen. Start gjerne med å vise til et kjent objekt, for eksempel barnets sekk, sammen med symbolet. For noen barn kan det være nyttig å bruke bilde (foto) av sekken, før man går over til symboler for å hjelpe barnet å generalisere forståelsen av begrepet sekk.
- System: Når man bruker visuell støtte i arbeidet med ord- og begrepslæring, er det viktig å lage systemer som er gjenkjennelige og meningsfylte for barnet. Den visuelle støtten skal hjelpe barnet å bygge gode systemer for lagring, og samtidig vise at et ord både kan høre hjemme i ulike kategorier og at ord kan henge sammen eller beskrive egenskaper og handlinger.
Noen barn med DLD kan ha vansker med grammatikk. I barnehagealder kan det vise seg ved at de begynner sent å sette ord sammen til setninger. I større grad enn hos jevnaldrende kan ordene stå i feil rekkefølge eller være bøyd feil, og de uttrykker seg noen ganger i «telegram-stil». «Jeg ikke gå barnehage» kan bety både at barnet ikke vil gå i barnehagen, ikke vil gå hjem fra barnehagen, eller vil sitte i vogn. Visuell støtte er et viktig verktøy i dette arbeidet, fordi:
Bilder og/eller symboler kan være en støtte i å øve inn setninger barnet har bruk for i lek
Bilder, symboler, farger eller former kan hjelpe barnet å visualisere setningsledd og struktur
Mange barn med DLD kan ha behov for å jobbe med å strukturere det de vil formidle, for eksempel når de skal gjenfortelle noe som har skjedd. Det kan være barn som strever særlig med den pragmatiske delen av språket. Visuell støtte er et viktig verktøy i dette arbeidet, fordi:
- Bilder som danner en tegneserie av en kjent historie i barnets liv, kan styrke den sosiale forståelsen av språket i bruk.
- Bilder og/eller symboler kan hjelpe barnet å skille mellom ulike aktører og deler i en historie; hvem, hvor, når, hva skjedde og følelser.
- Bilder kan hjelpe barnet å forstå sammenhenger, f.eks. ved bruk av en tidslinje eller en historiesnor hvor man skal sette sammen bilder til en sammenhengende fortelling fra start til slutt.
Kommunikasjon
Barn med DLD vil ofte ha behov for støtte i kommunikasjon. Vi ønsker å få barnet inn i lek og situasjoner hvor samspill og språklæring foregår naturlig. Samtidig er det ofte en utfordring at barn med DLD strever med å komme inn i og bli værende i disse situasjonene, nettopp på grunn av manglende språklige ferdigheter. De voksne har derfor en viktig rolle i å bidra inn i leken og være en god språk- og talemodell for barnet.
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) kan også være viktig for å styrke barnets deltakelse i lek og samtale. For barn med DLD vil det ofte ikke være barnets primære måte å kommunisere på, men fungere som en støtte på veien mot å utvikle talespråk. Når barnet får flere muligheter for å uttrykke seg, vil det styrke den totale språkkompetansen.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.