Tiltak og tilrettelegging for elever med utviklingshemming
Interesser og medbestemmelse
Tilrettelegging og tiltak som tar utgangspunkt i interesser og muligheter til medbestemmelse er særlig aktuelt i møte med barn og elever med utviklingshemming. Mange strever med oppmerksomhet og konsentrasjon, noe som kan avhjelpes ved å få mulighet for å ta del i aktiviteter som interesserer og engasjerer. Kan man i tillegg selv påvirke eller styre aktiviteten styrkes gjerne konsentrasjonen ytterligere. Aktiviteter med utgangspunkt i den enkeltes interesser gir muligheter til å oppleve mening, sammenheng og mestring.
Samtalematte/ Talking Mats Uttrycka åsikter med samtalsmatta (vgregion.se)
Kartlegging av interesser
Kartleggingsmateriell og veileder for nærpersoner som skal kartlegge interesser.
Barnets stemme
Kartleggingsverktøy og skjema du kan bruke for å hjelpe barnet til å utvikle sin stemme og fremme sine synspunkter.
Sånn vil jeg ha det
Støttemateriell for samtale om hvordan barn vil ha det på skolen og skolefritidsordningen.
Side 4 av 10