Tilrettelegging av lærebøker for leselist - Ungdomstrinnet og videregående skole(Bok/hefte)
Dette heftet presenterer retningslinjer for produksjon av lærebøker for leselist for ungdomsskole og videregående skole. Det er skrevet av bokkonsulentene i Statped. Heftet er et resultat av samlet erfaring gjennom flere år.
Undervisning i bruk av PC for sterkt svaksynte - Windows 7, Word 2007 og ZoomText 9(Bok/hefte)
For mange med synsnedsettelser er ulike IKT-løsninger et viktig og sentralt hjelpemiddel. Dette heftet gir en innføring i hvordan noen programvarer kan brukes og tilpasses personer som er sterkt svaksynte.
Utvikling av tiltakskjeder for personer som blir synshemmet i yrkesaktiv alder(Bok/hefte)
Målet for dette prosjektet var å utvikle gode rehabiliteringsforløp for voksne personer som nylig har fått en synsnedsettelse.
Vi lager hus(Bok/hefte)
Elevene lager hus, faktisk en hel liten by med boliger, butikker og McDonalds. Alle er med, også eleven som er blind.
De fire regneartene på Huseby-abakus(Veileder)
En abakus er en regnetavle. Huseby-abakus er beregnet på blinde, men egner seg for alle elever. Heftet er først og fremst for matematikklærere.
Focus MDVI(Veileder)
Focus MDVI er en norsk veileder med skjema for utredning av synsfunksjon hos barn med synsnedsettelser og sammensatte vansker. Veilederen er beregnet til bruk for personer med synspedagogisk kompetanse.
GPS og nedsatt syn(Bok/hefte)
I dette heftet får du et mest mulig realistisk bilde av muligheter og begrensninger når det gjelder bruk av GPS for blinde og sterkt svaksynte.
Intrata, innføring i punktskriftnoter, del 1(Bok/hefte)
Louis Braille, som er kjent for utviklingen av punktskriften, utviklet også et notesystem i punktskrift. Denne boka er beregnet på alle som vil lære punktskriftnoter.
Begynneropplæring i gitar for elever som er blinde eller sterkt svaksynte(Bok/hefte)
Gitarheftet er skrevet for lærere som skal undervise i gitarspill i grunnskolen, og som har en blind eller sterkt svaksynt elev i klassen.
Sånn er Jeg, og Sånn er det(Nettressurs)
Filmserie fra NRK Super der Statped har utarbeidet et arbeidshefte. Se filmene og last ned heftet her.
Veileder om opplæring i punktskrift, mobilitet og bruk av tekniske hjelpemidler(Veileder)
Veilederen gjelder elever som er blinde eller sterkt svaksynte i grunnskolen og i videregående opplæring.
Veileder i matematikk for elever med synssvekkelse 5.–7. trinn(Veileder)
Hvordan kan vi gi god opplæring i matematikk til en elev med synssvekkelse? Hvilke tiltak fungerer, og hvordan skal vi legge opp arbeidet med de ulike kompetansemålene?
Tilrettelegging for samspill(Veileder)
Det tidlige samspillet mellom voksne og barn danner grunnlaget for språklig utvikling. Samspillet skjer naturlig for de fleste voksne. Men overfor noen barn trenger man en bevisstgjøring om dette samspillet.
Opplæring i bruk av digitale læringsressurser og hjelpemiddelteknologi for blinde og sterkt svaksynte (Veileder)
Målgruppen for denne veilederen er lærere som skal gi opplæring i bruk av læringsressurser og hjelpemiddelteknologi for elever som er blinde eller sterkt svaksynte.
Abakus(Konkret materiell)
Abakus er en regnetavle for utregninger i de fire regneartene.
Skolelydbok-registrering og pålogging(Video)
Denne videoen viser hvordan du registrerer skolen som låner hos Statped skolelydbok, melder inn elever og hvordan du logger deg på.
Synstap, selvstimulering og stereotypier(Veileder)
Tips og råd om selvstimulering og stereotyp atferd hos barn som er sterkt svaksynte eller født blinde. Tilrettelegging kan forebygge og redusere atferd som hindrer utvikling.
Skolelydbøker på DAISY-spiller(Video)
Denne videoen viser generell bruk av Statpeds skolelydbøker på en DAISY-spiller. Den fokuserer på grunnleggende funksjoner i en DAISY-spiller, samt hvordan man finner fram i skolelydbøkene.
Synstap og bruk av hender i utforsking og læring(Veileder)
Har du kontakt med barn som ikke bruker synet som viktigste sansekanal? Her er tips om felles bruk av hender i utforsking og læring. Tipsene er mest relevante for barn som har en utviklingsalder mellom ett og fem år.
Synstap og berøring(Veileder)
Råd om hvordan berøring kan brukes i samspill med barn som har nedsatt syn.
Viser 81–100 av 124 treff.