Guldal Lále davvisámegiella/nordsamisk(App)
Guldal Lále lea appa mas ulbmil lea ovddidit guldalangálggaid. Appa lea vuosttažettiin jurddašuvvon doarjjan guldalan- ja hállangiellaovdáneamis mánáide geain leat gulluváttisvuođat. Sáhttá maid leat anolaš mánáide geat leat oččodeamen davvisámegiela.
Veileder i matematikk for elever med synssvekkelse 5.–7. trinn(Veileder)
Hvordan kan vi gi god opplæring i matematikk til en elev med synssvekkelse? Hvilke tiltak fungerer, og hvordan skal vi legge opp arbeidet med de ulike kompetansemålene?
Tilrettelegging for samspill(Veileder)
Det tidlige samspillet mellom voksne og barn danner grunnlaget for språklig utvikling. Samspillet skjer naturlig for de fleste voksne. Men overfor noen barn trenger man en bevisstgjøring om dette samspillet.
En ny hverdag med diktering(Video)
For barn og unge som har en ervervet hjerneskade kan bruk av diktering være et viktig verktøy i skolehverdagen.
WASSP(Kartleggingsmateriell)
Kartleggingsskjema for vurdering av egen stamming – voksne.
Individuelle ønsker for oppfølging av stamming(Kartleggingsmateriell)
Kartleggingsskjema for å synliggjøre mål, motivasjon og forventninger til den logopediske oppfølgingen av stamming.
Opplæring i bruk av digitale læringsressurser og hjelpemiddelteknologi for blinde og sterkt svaksynte (Veileder)
Målgruppen for denne veilederen er lærere som skal gi opplæring i bruk av læringsressurser og hjelpemiddelteknologi for elever som er blinde eller sterkt svaksynte.
Abakus(Konkret materiell)
Abakus er en regnetavle for utregninger i de fire regneartene.
Valhall - Ulven er løs(Nettressurs)
Valhall er en multimodal tegnserieopplevelse. Dette er en annerledes måte å utforske den norrøne mytologiens fascinerende verden.
Literate screeningtest(Kartleggingsmateriell)
Literate screeningtest er utviklet for å avdekke dysleksi hos ungdom og voksne.
Skolelydbok-registrering og pålogging(Video)
Denne videoen viser hvordan du registrerer skolen som låner hos Statped skolelydbok, melder inn elever og hvordan du logger deg på.
Med roboter på timeplanen(Video)
Denne filmen gir deg et innblikk i hvordan Skagen skole i Danmark bruker roboter som arbeidsredskap på alle trinn og nivå i undervisningen.
Kartlegging av interesser hos multifunksjonshemmede(Kartleggingsmateriell)
Kartleggingsmateriell og veileder for nærpersoner som skal kartlegge interesser hos personer med multifunksjonshemming – et kartleggingsverktøy for interessekartlegging.
Når barnet stammer – Hva er stamming?(Video)
En informasjonsfilm om førskolebarn med stamming. Hva er stamming?
Når barnet stammer – Hva kan barnehagen gjøre?(Video)
En informasjonsfilm om førskolebarn med stamming. Hva kan barnehagen gjøre?
Når barnet stammer – Hva kan logopeden gjøre?(Video)
En informasjonsfilm om førskolebarn med stamming. Hva kan logopeden gjøre?
Synstap, selvstimulering og stereotypier(Veileder)
Tips og råd om selvstimulering og stereotyp atferd hos barn som er sterkt svaksynte eller født blinde. Tilrettelegging kan forebygge og redusere atferd som hindrer utvikling.
Skolelydbøker på DAISY-spiller(Video)
Denne videoen viser generell bruk av Statpeds skolelydbøker på en DAISY-spiller. Den fokuserer på grunnleggende funksjoner i en DAISY-spiller, samt hvordan man finner fram i skolelydbøkene.
Statped apper(App)
Her finner du alle apper utviklet av Statped.
Viser 401–420 av 492 treff.