Hvordan jobbe med interesser og styrker

Barn og elever med autisme strever ofte med motivasjon, fleksibilitet og sosial forståelse. Ved å koble læring til noe barna eller elevene bryr seg om, blir de tryggere og får bedre forutsetninger for å delta.

Snakk med barnet eller eleven, foresatte og andre som kjenner barnet eller eleven godt.

Observer hva barnet:

Ikke alle uttrykker interesser med ord. Derfor må du se på hva barnet gjør, gjentar og velger i hverdagen.

Interesser kan være ulike. Noen kan være interessert i tog eller planeter, men andre kan være interessert i tråder, steiner eller vann. Du kan skape et autismevennlig læringsmiljø ved å tolke barnet eller elevens signaler. Tilrettelegg ut fra signalene.

Gutt leker med små dinosaurer
BARNETS INTERESSER: Når du deler oppmerksomhet om noe som barnet eller eleven er opptatt av, åpner det for gjensidig kontakt og kommunikasjon.

Vær en støttende voksen

En trygg relasjon til deg som er voksen er ofte nøkkelen til læring og sosialt samspill. Møt barnet med omsorg, og vær nysgjerrig og forutsigbar. Det reduserer stress og gir rom for utvikling.

Som trygg og forutsigbar voksen er du en viktig reguleringsstøtte. Væremåte, stemme og tempo bidrar til ro og trygghet. Visuell struktur – som dagsplaner med bilder, tydelig merking eller symboler – gir oversikt og forutsigbarhet. Vær engasjert og vis interesse for barnets verden. Når du deler oppmerksomhet om det barnet er opptatt av, styrker du relasjonen. Fang opp barnets signaler og tilpass støtte og krav etter behov og dagsform.

Bygg en bro fra det kjente og trygge til nye erfaringer og ferdigheter. Arbeid målrettet og systematisk med hvordan du bruker barnet eller elevens interesser i opplæringen. Da blir interessene et middel for å lære, heller enn bare å gjenta det som allerede er trygt.

Jobb med interesser i praksis

Bruk barnet eller elevens interesser og sterke sider som verktøy for å fremme faglig læring, sosial deltakelse og trivsel. Å ta utgangspunkt i det barnet eller eleven liker og mestrer, gjør det lettere å engasjere og motivere.

Interesser er også et godt utgangspunkt for å jobbe med samspill og alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Når du deler oppmerksomhet om noe som barnet eller eleven er opptatt av, åpner det for gjensidig kontakt og kommunikasjon.

Bruk interessen i fag og læring

Koble fagstoff til det barnet eller eleven liker og mestrer. Mange barn med autisme har et sterkt detaljfokus og stor evne til å fordype seg i egne interessefelt, noe som gir gode muligheter for dybdelæring. Når du gir rom for dette, kan barnet eller eleven oppleve både mestring og mening i skolehverdagen.

Ola er interessert i fotball. Han leser eller hører om favorittlaget sitt, ser på bilder eller videoer av kamper, tegner drakter, teller mål og plasserer lag på kartet. Da kan han også bli utfordret til å skrive faktatekster, regne på poengsummer eller følge lagets reiser geografisk. Interessen kan han bruke i rollelek, i samtaler og som utgangspunkt for felles aktiviteter.

Yasmin er veldig interessert i presidenter og amerikansk historie. Når hun får frie tøyler til å fordype seg i emnet, går hun langt utover forventningene, med detaljer om taler, valgkampstrategier og historiske hendelser. Interessen gir grobunn for dybdelæring, og Yasmin opplever både faglig mestring og får sosial anerkjennelse.

Jens går i barnehagen og er interessert i dyr. I samlingsstunden får han synge sanger med dyretemaer. Jens får være med å velge sanger som «Bæ, bæ, lille lam» eller «Lille Petter edderkopp», holde opp dyrefigurer og lage dyrelyder. Ved å kombinere favorittsanger med bevegelser, får han en trygg ramme som fremmer både språk, samspill og sosial deltakelse. Dette gir en meningsfull inngang til felles aktiviteter og styrker Jens´ opplevelse av å bli sett og forstått.

Gi plass til interessene i løpet av dagen

Bruk interesser som en naturlig del av dagsrytmen – som innledning til aktiviteter, pause eller reguleringsstøtte. For mange barn med autisme gir dette økt trygghet. Du kan for eksempel starte dagen med et kjent tema, se på noe som er knyttet til barnets interesse, eller bruke det som en meningsfull pause eller belønning etter en arbeidsøkt. Små drypp av det meningsfulle gjennom dagen kan gjøre en stor forskjell. Bruk det som regulering, motivasjon eller belønning.

Ivar er veldig opptatt av busser. Hver morgen vil han å stå ved gjerdet på skolen og se på bussene som passerer, heller enn å gå inn og starte skoledagen. Når han får stå med en kjent voksen, får han en følelse av ro og oversikt før skoledagen startet. For å gjøre starten tydelig og forutsigbar, har Ivar en visuell dagsplan med grafiske symboler. «Se på bussene» er første aktivitet. Idet siste buss kjører, sier den voksne «Gå inn» til Ivar og peker på neste bilde på planen: «Gå inn». Den voksne bruker også enkle tegn og grafiske symboler (ASK) for å støtte forståelsen og forberede overgangen for Ivar.

Bruk interessene til å styrke sosial deltakelse

Interesser kan fungere som en bro til felles opplevelser, samspill og kommunikasjon med andre barn og voksne.

Omar liker kart. På skolen får han ansvar for å vise vei på tur eller veilede andre i å bruke digitale kart i naturfag. Felles interesse skaper felles fokus. Det senker Omars terskel for sosial kontakt og samarbeid.

Astrid liker å bygge med klosser. Hun får bygge sammen med en voksen eller en liten gruppe barn, for eksempel et tårn eller et hus. Læreren oppmuntrer barna til å vente på tur, samarbeide og dele på klossene. Læreren støtter også språkstimulering ved å sette ord på handlingene: «Du bygger et høyt tårn!» eller «Nå la du den blå klossen oppå den røde». Et rikt og konkret språk utvider Astrids begrepsforståelse og ordforråd.

Bygg videre på barnets styrker

Se hva barnet eller eleven får til og liker – det er ofte inngangen til utvikling. Ta utgangspunkt i det barnet eller eleven får til, og gi rom for videreutvikling. Hvis et barn har god hukommelse for detaljer, så la barnet få oppgaver som utnytter ferdigheten. Og hvis en elev liker å tegne, kan du la eleven illustrere fagstoff, lage plakater eller presentasjoner.

Sara er veldig opptatt av japansk animasjon, men gruppearbeid og prosjekter er uoversiktlige og krevende for henne. Læreren hennes er oppriktig interessert i Saras hobby, så Sara får mulighet til å lage presentasjoner om anime. Hun opplever å bli sett, får bruke kompetansen sin, blir mer motivert og mestrer skolehverdagen bedre.

Vær nysgjerrig og lyttende i møte med barnets interesse

Noen interesser kan være uvanlige eller virke lite relevante, men de gir ofte innblikk i hva som gir barnet eller eleven glede og ro. Still åpne spørsmål, vis ekte interesse og la barnet eller eleven få være ekspert på sitt område. Det gir verdifull informasjon og styrker relasjonen.

Emil kaster ofte ting i barnehagen. Inne kaster han leker, og ute steiner og annet. Læreren hans ser at kastingen er en interesse og et behov som Emil har, og gjør det til en inngangsport til kontakt. Læreren finner trygge alternativer ved å endre formen og sette grenser slik at ingen blir skadet, og at de andre barna ikke blir redde. Emil får kaste steiner i en bøtte ute og skumballer inne. Når en voksen deltar i leken, blir Emil mer kontaktvillig og tilgjengelig. Læreren bruker også grafiske symboler og timestokk for å avgrense aktiviteten. Etter hvert inkluderer læreren flere barn og gjør kastingen til en felles aktivitet i barnehagen.

Peder er veldig opptatt av å kjøre en bil fram og tilbake på et parkeringshus. Det virker stressregulerende, og han kan repetere leken lenge. En trygg voksen deltar i leken for å skape samspill, kontakt og felles oppmerksomhet. Etter hvert utvider de leken med ASK og grafiske symboler, og læreren lager tematavler og handlingsrekker. De øver på turtaking og begreper som «fort/sakte», «kjøre til butikken» og «fylle bensin på bensinstasjon». Etter hvert inkluderer de andre barn i leken. Fordi leken er trygg og kjent for Peder, blir han mer til stede og åpen for læring og sosialt samspill.