Om Statped
Jeg er Imanuel – en film om spisskompetanse
![](/contentassets/8789cd8258f441bd9bc531fa108cbb49/jeg-er-imanuel---en-film-om-betydningen-av-spisskompetanse---web.jpg)
Imanuel danser hver morgen. Gleden er i hele kroppen. Han har mye som han vil fortelle, og som han har behov for å si.
Da verbalspråket ble vanskelig, fikk Imanuel en talemaskin. Nå er den blitt stemmen hans. Det å få en stemme er blitt en ubeskrivelig reise for en gutt som har så mye på hjertet.
Kompetanse om alternativ og supplerende kommunikasjon i laget rundt Imanuel, kan være avgjørende for at unge som ham får et godt opplæringstilbud der de bor.
Med tegnspråktolking
![](/contentassets/14bfa9037d9441ebb5da81ee26c166c4/jeg-er-imanuel---en-film-om-betydningen-av-spisskompetanse---web.jpg)
Med synstolking
![](/contentassets/5990bf8f769e4608aeae37e87137df19/jeg-er-imanuel---en-film-om-betydningen-av-spisskompetanse---web.jpg)
Side 9 av 13
Refleksjon
- Hvordan definerer dere spisskompetanse eller dybdekompetanse på ditt arbeidssted?
- «Alt er mulig for Imanuel» sier mor i filmen. På hvilke områder kan Statpeds dybdekompetanse gi Imanuel disse mulighetene?
- Hvilke avklaringer tenker du er viktig for å sikre tydelige roller og et godt samarbeid mellom skole, PPT og Statped i saker som dette?
- I filmen snakkes det om å bygge bro mellom en vanske og en god pedagogisk praksis. Når henvender dere dere til Statped for mer hjelp og støtte i en sak? Hvilke kriterier har dere for dette?