Ressurser og verktøy

Læremidler, veiledere og andre ressurser og verktøy gir laget rundt barnet eller eleven støtte i arbeidet med å tilpasse og tilrettelegge opplæringen. Her finner du alt som er utviklet av Statped.

Læremidler: For blinde og sterkt svaksynteTegnspråk

Endre utvalg

Utviklingshemming

Ressurstype

Aldersgruppe

17 treff
  • Kommunikasjons- og aktivitetspass

    Et kommunikasjons- og aktivitetspass er et nyttig hjelpemiddel for å støtte personer med store funksjonsnedsettelser i å uttrykke seg og …

  • Pedagogiske innsatsområder

  • Et analytisk blikk på inkludering

    Slik kan voksne bli mer bevisste på hva tilhørighet og deltakelse kan bety for barn med multifunksjonshemming.

  • Deltakelsesfokusert IOP-mal

    Veiledning og IOP-mal for pedagogiske team som lager individuelle opplæringsplaner for elever med omfattende og sammensatte lærevansker

  • Kommunikasjon med barn med multifunksjonshemming

    Bruk hverdagslige ting for å skape gode øyeblikk med mennesker med multifunksjonshemming. Når vi involverer flere sanser, blir begrepene …

  • Engasjement for læring

    Veileder for bedre læringsaktiviteter for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming.

  • Ressurser til arbeid med selvbestemmelse

    Barnets stemme har vært et sentralt tema i skolen de senere årene. For å hjelpe barnet til å utvikle sin stemme og fremme sine synspunkter …

  • Støttemateriell for god praksis

    Hvordan hjelpe nærpersoner til god samhandling og kommunikasjon med mennesker med store funksjonsnedsettelser?

  • Illustrasjon av hefte med IPCA

    Kartlegging av kommunikative uttrykk (IPCA)

    IPCA er et kartleggingsverktøy som synliggjør hvordan mennesker med store kommunikasjonsvansker uttrykker seg.

  • Ressurspakke for lærere

    Her finner du ressurser som handler om å skape en godt innhold i skole og barnehage for barn og elever med store funksjonsutfordringer.

  • Tilpassede spill

    Tilpassede spill gir barn og unge med funksjonsnedsettelser muligheter for sosial deltakelse, mestring og læring.

  • Måltidet som lærings- og inkluderingsarena

    Veilederen gir en oversikt over materiell og konkrete tiltak som kan bidra til gode måltidsopplevelser for barn med multifunksjonshemming.