Inkludering
Inkludering innebærer at alle hører til og tar del i læringsfellesskapet i barnehage, skole og arbeidsliv.
Alle mennesker trenger å være en del av et fellesskap. Sosial tilhørighet er en viktig ramme for læring og utvikling, enten en er liten eller stor.
![](/contentassets/bff678af9d50475fb4ddf7b5424a8dd8/inkludering.png)
Pernille er en selvsagt del av fellesskapet
Les historien i Innenfor magasinet
![](/globalassets/innenfor/pernille-12/8g1a3786.jpg)
Systemtjenester
Refleksjonsverktøyet Inkluderende praksis
Statped har utviklet to refleksjonsverktøy for inkluderende praksis, et for skole og et for barnehage. Verktøyene kartlegger skolers/barnehagers inkluderende praksis ved at personalet fyller ut et digitalt påstandsskjema.
Digital didaktikk og inkludering (DDI)
Praksisnær kompetansepakke for å fremme inkluderende læringsmiljø i barnehage og grunnskole. PPT, barnehager og skoler kan søke.
David Mitchells ti faktorer
«Viktor» hører til
Filmen viser alle faktorene som bør ivaretas for å lykkes med å utvikle et inkluderende læringsmiljø på «Viktors» skole. Du vil se at personalet har behov for støtte fra hele organisasjonen for å utvikle en inkluderende praksis og mestre varige inkluderende undervisningsformer.
Les om David Mitchells ti faktorer i barnehagen og skolen.
Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv
Innenfor en sosiokulturell forståelsesramme skjer barns læring og utvikling gjennom deltakelse i sosiale fellesskap – hvor fellesskap med jevnaldrende er av særlig betydning. Barns deltakelse i læringsfellesskap med andre barn, eller tilrettelegging for slik deltakelse, er derfor et gjennomgående tema i antologien.
Last ned antologien "Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv"
![](/globalassets/fou/antologi--fellesskap-i-lek-og-laring/fellessskap-i-lek-og-laring--bilde-web.jpg)