Veileder i skriveutvikling
Trinn 10 Tre eller flere setninger, ikke relatert til hverandre
For dette trinnet ønsker vi å se tegnsetting som punktum. Vi må også huske at stavemåten fremdeles ikke trenger å være perfekt - bare på et nivå der et tiltenkt publikum kan lese den.
Personer på dette nivået er tidlige lesere og skrivere. De trenger konvensjonell lese- og skriveopplæring – og fortsatt muligheter til å skrive daglig – og av virkelige grunner.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Mini-leksjoner med fokus på å utvide skrivingen med hvem, hva, når, hvor og hvorfor
Stort sprik i gruppen som er på dette trinnet i DWS. Mål for trinn 9 – 11 er å utvide og skrive mer komplekse setninger, og ta i bruk konjunksjoner (og, men, eller, for, så, både og, enten eller, verken eller).
Tilrettelegg for å bruke konjunksjoner til å binde sammen flere like ord eller setninger. På den måten vil man oppnå mer komplekse setninger, og en økt språklig forståelse.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som å:
- Fortsatt et fokus på leseforståelsesstrategier
- Gi tilgang til mange ulike bøker på eller under personens leseforståelsesesnivå
- Bruk av ordvegg
- Aktiviteter med å konstruere ord
Prøv ut ordbank eller programvare for ord-prediksjon.
Side 12 av 26