Veileder i skriveutvikling
Trinn 8 Setningsledd på mer enn tre ord
Mer enn tre forskjellige forståelige ord, der minst to av dem danner en delvis setning (dvs. grammatisk del av en frase eller setning).
- Inkluderer vanligvis noen «småord», f.eks. en, de
- Ord staves fortsatt fonetisk
- Mellomrom trenger ikke være i bruk
- Leseren trenger ikke bilder/illustrasjoner for å forstå
Eks: jei fik en is
Personer på dette trinnet er tidlige konvensjonelle lesere og skrivere. De trenger konvensjonelle lese- og skriveaktiviteter – og de trenger også daglige muligheter til å skrive for reelle årsake.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Modellere skriving gjennom å bruke ordbank selv og modellerer lydering av ord som ikke er på veggen
- Systematisk arbeid med utgangspunkt i minileksjoner om «én god setning».
- Mange på dette nivået kan de fleste bokstaver, det meste av tiden, og burde ha tilgang til et tastatur i stedet for flip-chart.
- Hvis et ord skrives gjentatte ganger, teller det bare som et ord.
- Mellomrom er ikke et krav på dette nivået.
- Bruk skjønn om et ord er forståelig.
- Bilde/tegning som følger med prøven kan brukes for å støtte tolkingen
- Ekstra informasjon, for eksempel fra en voksen som "oversetter" med bakgrunn i kjennskap kan ikke gis.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som:
- Aktiviteter med leseforståelse (bevisstgjøring i å lese med sin indre stemme)
- Uavhengig tilgang til bøker
- Gjentatt lesing av bøker av både personen selv og lærer/voksen (delt lesing kan fortsatt være nyttig på dette stadiet)
- IKKE pek på ord i bøker mens du leser – og ikke be dem gjøre det heller!
- Bruk ordbank
- Systematisk stave ord lyd for lyd (modellere strategi)
Vi må modellere fullstendige setninger på personens uttrykksform.
Side 10 av 26