Autisme og inkludering
Struktur, forutsigbarhet og oversikt
Struktur og oversikt som gjør hverdagen forutsigbar, avgjør om barn med autisme trives og utvikler seg i barnehagen. Dette gjelder uavhengig av hvordan de fungerer kognitivt. De fleste opplever at det er krevende å få beskjed om å skifte aktivitet, som for eksempel å gå fra lek til rydding, fra samlingsstund til spising eller fra spising til garderobesituasjonen. Dersom barnet skal mestre å følge barnehagens dagsrytmer og aktiviteter helt eller delvis, er de avhengige av ytre rammer som gjør at de opplever å ha oversikt og kontroll. Dette øker sannsynligheten for at de synes det er trygt å være i barnehagen, og at de har overskudd til å samspille med andre. En ytre ramme kan være
- systematisk bruk av dagplaner
- fast plass for ulike aktiviteter
- visuell eller taktil informasjon om rekkefølgen i ulike lekeaktiviteter eller rutinesituasjoner
- sosiale historier som forklarer barnet hva som er forventet adferd
Side 3 av 20