Flerspråklige med spesialpedagogiske behov
I Norge er det å forholde seg til flere språk på ulike måter en selvfølge. I vårt daglige liv hører eller bruker de fleste av oss for eksempel engelsk på ulike måter, selv om vi kan beherske språket i ulik grad. Ganske mange bruker eller forstår også ett eller flere andre språk i tillegg til norsk eller samisk. Det gjelder også barn, unge og voksne med spesialpedagogiske behov.
Om flerspråklighet og spesialpedagogiske behov
Utredning og vurdering
Språkforstyrrelser hos flerspråklige
Flerspråklighet og tilrettelegging i barnehagen
Flerspråklighet og tilrettelegging i grunnskolen
Flerspråklighet og digital undervisning
Flerspråklighet, tidlig innsats i barnehagen og tiltak på skolen
Flerspråklighet og inkludering
Kartlegging ved mistanke om språkforstyrrelser/DLD hos flerspråklige
ALDeQ foreldreintervjuskjema som kan brukes i samtale med flerspråklige barn og unges foreldre for å belyse barnets førstespråk/morsmål, språklige milepæler, aktivitetsmønstre og familiebakgrunn.
Å vurdere språkkompetansen til flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn: betydningen av språklige erfaringer
Det kan være vanskelig å vite hva som er årsaken til svake norskferdigheter hos flerspråklige barn og unge med minoritetsbakgrunn. Ved å ta hensyn til individuell variasjon i bakgrunnsfaktorer som har innvirkning på språkutviklingen, kan vi med større sikkerhet vurdere årsaker til svake norskferdigheter. I denne artikkelen kan du lese om noen av de bakgrunnsfaktorene som er mest sentrale i denne sammenheng.
Artikkelen er skrevet av May-Britt Monsrud, Jannicke Karlsen, Siri Steffensen Bratlie og Marianne Klem og sto på trykk i Norsk Tidsskrift for Logopedi nr. 3(2023)
E-læring
Vurdering av flerspråklige elevers språkutvikling
Flerspråklige elever er en sammensatt gruppe, med ulike erfaringer med opplæringsspråket i skolen. Noen av disse strever med læring og språk, og det vil være behov for en vurdering av ulike forutsetninger og behov for tilrettelegging.
Fra ord til orden
Fra ord til orden er en metodikk for trinnvis utvikling av språkferdigheter, fra ordkunnskaper og beskrivende språk, til mer avansert språk for planlegging og refleksjon.