Den inkluderende samlingsstunden
1.6 Fortellende massasje
Fortellende massasje er et eksempel på en aktivitet som kan bidra til inkludering i samlingsstunden.
Mange av de sensoriske fortellingene og aktivitetene i en samlingsstund er basert på visuelle og auditive stimuli. For barn som Emma og Khalid er disse ofte ikke tilgjengelige, eller bare tilgjengelige som fragmenter. Fortellende massasje kan gi oss måter å oversette visuelle og auditive detaljer til nærsansene. Det er viktig å ta i bruk sansene hvert enkelt barn har for å gi det tilgang til en fortelling, en aktivitet eller en sang som fremføres i løpet av samlingsstunden.
Eksempel: "Gå i skogen"
Barna sitter i sirkel og fremfører reglen: Gå i skogen, hogge ved, fryser på føttene, springe hjem. Lederen for samlingsstund begynner med å si: «Gå i skogen» med dramatisk spent stemme. Barna begynner å late som om de går, med å løfte bena opp og ned, der de sitter eller står i sirkelen. Emma og Khalid blir støttet til å fremføre gå bevegelsen. Emma får hjelp til å flytte på beina, mens Hjelperen til Khalid beveger armene hans opp og ned en etter en, som om de var gående ben.
Når gruppen kommer til “fryse på føttene”, synes Khalid at dette er spennende. Khalid synes å fryse på føtter er spennende fordi hjelperen hjelper han å “fryse” i hele kroppen. Barna ser hvor sterkt Khalid fryser, og barnet ved siden av han stryker han på armen for å varme han opp igjen. Khalids hjelper kommenterer «Å ja, det er KALDT i skogen!». Emma ler hjertelig på siste linje i regla: Springe hjem. Da er det mange andre barn som ler og springer for livet hjem samtidig, og hun kjenner på bevegelsene på venstre siden av stolen sin at også sidemannen løper fort. Lederen for samlingen kommenterer fra andre siden av sirkelen, “Emma synes det er deilig å komme seg hjem fortest mulig!”. Hjelperen overfører denne kommentaren til Emma med stemme tett inn til øret hennes og med taktile tegn.
Gjentatte runder med fortolkende og gode, trygge berøringer setter seg i kroppen. Selv om gåing og løping aldri vil være mulig for Khalid og Emma, er opplevelsen av fart og spenning formidlet gjennom små barnehender og felles engasjement og de er like mye en del av denne opplevelsen som alle de andre barna i sirkelen.
Side 10 av 22