Den inkluderende samlingsstunden
E-læring om muligheter og utfordringer i tilrettelegging for barn med multifunksjonshemming og kombinerte sansetap og døvblindhet.
Målgruppe: Barnehagepersonale, men kan også være nyttig for alle som jobber med barn med multifunksjonshemming og kombinerte sansetap og døvblindhet.
Tidsbruk: Ca. 4 timer
I tillegg må du beregne tid til refleksjonsoppgaver og/eller utprøvingsoppgaver.
Læringsmål
- Tilegne deg kompetanse om hvordan tilrettelegge for at samlingstunden skal oppleves inkluderende for barn med multifunksjonshemming og kombinerte sansetap og døvblindhet.
- Ta i bruk metoder og praktiske tips for å øke deltakelse og mestring der alle sansene står sentralt.
- Bli bevisst de små viktige signalene, uttrykkene og initiativene som barna og barnet sender ut, fange dem og forstørre dem.
E-læringen er bygget opp av to moduler:
- Modul 1 er praksisrettet
- Modul 2 gir deg mulighet til å gå mer i dybden av teorien
Gjennom e-læringen vil du følge:
- Emma og Khalid, to barn med multifunksjonshemming og kombinerte sansetap og døvblindhet.
- Leder samlingsstunden, ofte en pedagogisk leder. I e-læringen vil lederen også bli omtalt som Blekkspruten.
- Hjelperen har særskilt ansvar for å støtte Emma og Khalid under samlingsstunden, samt 1:1 samvær ellers i barnehagen.
E-læringen kan gjennomføres som eget studium, men vi anbefaler å jobbe med innhold og se videoer sammen i personalet. Fokuser på det som fungerer bra i dag. Bruk refleksjonsspørsmålene og utprøvingsoppgavene som utgangspunkt for samtaler og viderutvikling av rammer, rutiner og opplegg dere allerede har og utfører. Innholdet i e-læringen er ikke uttømmende, men ment som inspirasjon til å skape samlingsstunder som inkluderer alle barna i barnehagen.