Språkforstyrrelser
Personer med språkforstyrrelser kan ha vansker med å uttrykke tanker og følelser og vansker med å forstå hva andre sier. Noen ganger handler det om språklydvansker, mens andre ganger kan det være en utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD).
I andre sammenhenger må språkforstyrrelsen ses i sammenheng med andre medisinske tilstander. Det er derfor viktig med en grundig utredning av språkforstyrrelsene.
![](/globalassets/om-statped/fargebilder/bilder-til-statped.no-7-sprak.jpeg)
Kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas)
Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas) er et normert kartleggingsverktøy for å avdekke språklydsforstyrrelser hos barn. Med Diffkas er det mulig å avgjøre hvilken undergruppe av språklydsforstyrrelser et barn tilhører, slik at tiltak kan tilpasses type vanske.
![Forside på Diffkas](/contentassets/a126dd457cb5460496dba7a2aa7460d0/forside-diffkas.jpg)
Kartlegging ved mistanke om språkforstyrrelser/DLD hos flerspråklige
Foreldreintervjuskjema som kan brukes i samtale med flerspråklige barn og unges foreldre for å belyse barnets førstespråk/morsmål, språklige milepæler, aktivitetsmønstre og familiebakgrunn.
![](/contentassets/4161acdf89ff4f8e9aa00f615dbbde33/microsoftteams-image-8.png)
– Vær tydelig når barnet har språkforstyrrelser
– Tydelighet er viktig overfor barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser, DLD, sier rådgiver i Statped Kirsten M. Bjerkan.
![](/globalassets/radgivere-gir-rad/kirsten-m-bjerkan.jpg)
Nettkurs i SHAPE CODING®
SHAPE CODING® systemet er et visuelt kodingssystem som fremstiller grammatikk gjennom farger, former, piler og linjer, og kan brukes i spesialpedagogisk arbeid med personer som strever med grammatikk.
Kurset er for deg som vil vite hvordan du kan bruke den visuelle støtten fra systemet til å hjelpe barn og unge med å oppdage, forstå og bruke regler for norsk grammatikk. Les mer om kurset her.