Tolking og barn
Utfordring 2 - tolkens prosesstid
Som nevnt i forrige avsnitt, kan det ta noen sekunder fra du sier noe til den tegnspråklige får med seg ytringen via tolken. En vanlig utfordring her er at den som ser på tolken blir for sen til å respondere. Når en beskjed eller et spørsmål kommer frem litt senere, blir en hengende etter. I lek og fritidsaktiviteter kan dette skje ofte. Tenk bare på aktiviteter som begynner med "Klar, ferdig, gå!"
Nå skal du få se et klipp fra en turntrening. Legg merke til tiden det tar fra treneren sier noe til den tegnspråklige jenta får beskjedene via tolken.
Her ser vi at både prosesstiden og blikk kan gjøre det vanskelig å få beskjeder via tolke, samtidig som du skal utfører en aktivitet. Hvis tolken ikke har blikkontakt med den tegnspråklige, tar det enda lengre tid før beskjeden kommer frem.
Timing er ofte viktig i lek. Neste filmklipp viser barn som leker. Det er tolk til stede, og barna veksler på å bruke tegnspråk og talespråk.
I den siste filmen så vi at de som fikk beskjeden via tolk, ble for sene til å rekke opp hånda. Denne type forsinkelser får også konsekvenser for det som fører oss til neste utfordring; turtaking.
Side 16 av 49