
Samisk
Samiske barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging har rett til et opplæringstilbud som tar hensyn til både språk og kultur.

Begrepslæring når elevene er tospråklige
Tromsø er én av kommunene utenfor Finnmark med størst andel samiskspråklige elever. De fikk etter hvert et behov for å øke kompetansen sin om begrepslæring. Da ble Statped en helt nødvendig samarbeidspart.
Ofte stilte spørsmål
Ved å hente inn samiske tradisjoner, fortellinger og perspektiver som del av læringsaktiviteter, slik at elevene opplever at deres kultur aktivt bidrar til faglig utvikling og identitetsbygging.
Ved å legge til rette for at barnas førstespråk blir brukt i kartlegging, undervisning og veiledning. Samiskspråklige lærere eller tospråklige assistenter kan oversette læremateriell, tolke muntlige uttrykk og sikre at viktige nyanser ikke går tapt.
De inneholder sjelden samisk kultur- eller språkmateriale, og kan dermed gi misvisende resultater. Det krever ekstra arbeid å oversette og kontekstualisere dem .
IOP-en bør inneholde mål for samisk språkferdigheter og kulturkompetanse som likeverdige delmål ved siden av faglige læringsmål. Inkluder aktiviteter der tradisjonell kunnskap og samiske læringsformer er metodevalg. Dokumenter progresjon både på samiske og pedagogiske kriterier
Alle samiske elever, uavhengig av hvor de bor, har rett til opplæring i samisk som fag (§ 6-2 tredje ledd).
Elever i samisk forvaltningsområde (samisk distrikt) har rett til opplæring både i og på samisk (§ 6-2 første ledd).
Elever utenfor samisk forvaltningsområde har rett til opplæring i og på samisk dersom minst ti elever i kommunen ber om det (§ 6-2 andre ledd).