Til hovedinnhold

Den inkluderende samlingsstunden

1.1 Samlingsstund

På denne siden finner du en rekke videoer fra en samlingsstund. Vi anbefaler at dere ser videoen av hele samlingsstunden først. Etter at dere har sett og tenkt gjennom den, kan dere se de små utdragene som retter oppmerksomheten på ulike samspillselementer i det som skjer.

Les gjerne gjennom refleksjonsspørsmålene nederst på siden før du ser videoene. Vi håper de gir inspirasjon til videre arbeid.

Hele samlingsstunden

Denne videoen viser en samlingsstund i en barnehage. Tilfeldig oppståtte anledninger blir sett, respondert på, og utvidet av barna i umiddelbar nærhet av Indiane.

Taktil henvendelse og bekreftelse

Her ser dere et eksempel på taktil henvendelse og bekreftelse. Den blir forsterket ved at Hjelperen holder Indianes hånd. Indianes og Hjelperens hender beveger seg samtidig. Hjelperen forsterker det hele ved å bruke stemme og komme nærmere Indiane.

Rytmene formidles gjennom kroppen

Sangen «En elefant kom marsjerende» synges. Hjelperen formidler rytmen ved å legge sin hånd under Indianes og begynner å gynge med kroppen. Bevegelsen hennes forplanter seg i Indianes kropp til tross for at rullestolen kan være en barriere. Hjelperen og et barn gir Indiane taktil tilgang til sangen. Hjelperen marsjerer med fingertuppene sine på Indianes arm, et barn gjør det samme. Et barn til tar kontakt ved å ta på Indiane. Indiane retter seg og retter blikket mot Hjelperen.

Synstolking av stemningen

Hjelperen synstolker med stemme og berøring hva som blir sagt av Lederen for samlingsstund. Hun formidler stemningen i gruppen til Indiane. Hjelperen involverer Indiane ved å rekke opp hånda.

Økt kroppslig aktivitet og deltakelse

Gradvis økt kroppslig aktivitet og deltakelse. Et barn fanger opp og holder i beinet til Indiane. Et barn til tar på Indianes overkropp. Indiane retter blikket mot Hjelperen og de nærmeste i sirkelen. Hun bruker lyd. Hjelperen nummer to ser og gir hennes opplevelser videre til barna i sirkelen. Hun gjør Indianes initiativer sterkere for de andre barna. Barna synes Indiane sa geit. Indiane ser på geita. Hun tar opp hånda si.

Samspill og kontakt mellom barn

Et barn bytter side etter å ha registrert at Indiane ser i den andre retningen. Indiane og barnet ser på hverandre. Hjelperen nummer to bekrefter å ha sett det ved å smile til barnet som hadde flyttet på seg.

Side 3 av 22