Pedagogiske og digitale verktøy
Hvem har særlig behov for struktur og forutsigbarhet?
Det er ulike grunner til at barn har behov for særlig tilrettelegging for en strukturert og forutsigbar hverdag i barnehage og skole. Det dreier seg spesielt om barn og unge med:
- eksekutive vansker på grunn av konstitusjonelle og nevrologiske forhold
- psykososiale vansker
- behov for tilrettelegging for å få tilgang til informasjon som påvirker sosial og faglig deltakelse. Dette kan gjelde barn med:
- sansetap (syn og hørsel)
- lærevansker
- lese- og skrivevansker
- språkvansker
Hva er konstitusjonelle og nevrologiske forhold
Med konstitusjonelle og nevrologiske forhold menes iboende og medfødte vansker som er knyttet til sentralnervesystemet. Også omtalt som nevrobiologiske tilstander eller nevroutviklingsforstyrrelser.
Eksempler på slike forhold:
- ADHD
- Autismespekterforstyrrelser
- Tourettes syndrom
Eksekutive funksjoner
Hvorfor er det spesielt disse barna som har særlig behov for struktur og forutsigbarhet? For å svare på dette spørsmålet, er det hensiktsmessig å se nærmere på ferdighetene du trenger for å mestre det motsatte, altså kaos og stress.
En persons evne til problemløsning, planlegging, oppgaveløsning og regulering av adferd, betegnes som eksekutive funksjoner. Ofte deles disse funksjonene inn i to deler:
- Kontroll av kognitive funksjoner: sanseoppfattelse, oppmerksomhet, hukommelse og logiske evner, problemløsning og språk.
- Kontroll av emosjoner: opplevelsesmessig, adferdsmessig og fysiologisk (emosjon ved en kroppslig aktiveringstilstand som puls, blodtrykk, muskelspenning og fordøyelse, knyttet til stress).
Les artikkelen Elever med AD/HD trenger lærere som kan skape oversikt og struktur i skolehverdagen
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Side 2 av 34