Selvstendighet og mestring i hverdagen
Aktive hender som undersøker
Hånd møter hånd - koordinering av hender
Tenkt på nytten av å bruke hånden som referansepunkt. Mange aktiviteter som å putte ting i en pose, kneppe knapper, ta syltetøy på teskjea og skjære opp en agurk krever bruk av to hender. Muskel og leddsans bevisstgjør kroppens posisjon, selv om vi ikke ser den. Vi vet hvor vi skar forrige skive av agurken fordi den ikke dominante hånda fremdeles holder på agurken. Den ikke dominante hånda blir da en markør for hvor ting er og hvor vi skal fortsette.
Praksisfortelling - Helle
Helle hjalp til å lage pizza og skulle legge på pølse. Helle brukte kun en hånd og alle pølsebitene ble lagt på samme del av pizzaen. Hver gang hun hadde lagt en pølsebit ned og hentet en ny var det vanskelig å vite hvor den forrige pølsebiten var lagt.
Helle ble vist at hun kunne begynne øverst i venstre hjørnet av det firkantete stekebrettet. Hun satte venstre hånd der pølsa skulle ligge, så hun kunne føre høyre hånd, som hadde plukket opp en pølsebit, til venstre hånd og legge ned pølsebiten.
Så flyttet hun venstre hånd en håndsbredd mot høyre og fortsatte på samme måte. Når første rad med pølse var ferdig, førtes venstre hånd en håndsbredd ned. Slik ble hele pizzaen systematisk dekket med pølse.
Hånd over hånd
Hånd over hånd er en metode som gir informasjon og kan bidra til at barnet opplever å bli sett. Avhengig av behov og situasjon har barnet sine hender over eller under dine.
Vil du vise barnet ulike gjenstander, leker eller bevegelser bør barnet ha sine hender over dine. Legg dine hender under barnets og led hendene til det du vil vise. Unngå å ta og dra i barnets hånd.
Noen barn er forsiktige med hendene sine. Da er det viktig å forberede barnet verbalt med å forklare hva det skal ta på. Skal du vise hvordan en smørekniv brukes, må barnet ha sine hender oppå dine for å kjenne bevegelsene. Når barnet har sine hender over dine får det bedre kontroll og blir mer aktiv fordi de selv må bevege hånden for å følge med, og kan ta hånden bort hvis de ønsker det.
Når barnet vil prøve selv, men ikke får det til kan du hjelpe barnet med å få til bevegelsen, for eksempel med et lite press på albuen når barnet skal føre kniven for å skjære brødskiven i to.
For å oppnå felles oppmerksomhet kan du ta barnet på fanget med barnets rygg mot din mage. Legg hendene dine forsiktig over barnets og snakk om det dere kjenner på sammen. Dette kan også bidra til at barnet opplever seg sett.
Praksisfortelling - Sara
Sara på to år var svært nysgjerrig på familiens katt. For at hun kunne bli kjent med katten, tok mammaen hennes katten på fanget sitt og fortalte at Sara kunne komme og kjenne med henne.
Mammaen tok sin hånd under Saras og førte hendene deres til katten. Han har myk og varm pels, sa mammaen. Sara dro hånden raskt til seg da hånden kom i kontakt med pelsen. Katten liker at vi koser og stryker, sa mammaen og fortsatte å kose. Saras hånd kom sakte tilbake igjen og la seg på mammaens, før hånden gled ned ved siden av.
Sara strøk forsiktig på katten samtidig som hun også berørte mammaens hånd. Etter hvert tok mammaen sin hånd lett over Saras hånd slik at de kunne kjenne sammen. Mammaen snakket videre om katten og hva den pleiede å gjøre, og de lyttet til katten som malte.
Side 6 av 19
Tips til aktiviteter
Slik stimulerer du til bruk av hender på ulike alderstrinn
Lek med
• bankebrett med hammer
• puttekasse
• modellerkit med kniver, kjevle og hvitløkspresse
• smykkeperler på piperenser eller snor
• Maxi Sticks på brett
• Lego, Duplo og Plus-Plus
• Pringles-boks med krysshull i lokket og klinkekuler som kan presses nedi
• ulike bokser med lokk som barnet kan åpne og lukke og putte ting i oppi
• sand, bøtte og spade
• taktilt puslespill hvor rett form skal på rett plass
• Tegnepakken