Kombinert sansetap og døvblindhet
Kombinerte syns- og hørselstap og døvblindhet kan være medfødt eller ervervet. Mange med kombinerte sansetap har både en syns- og hørselsrest.
Statped samarbeider for å sikre likeverdig opplæring og et inkluderende læringsmiljø for barn, unge og voksne med et kombinert sansetap i Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (NKDB).
Udir.no har også informasjon om kombinerte sansetap og døvblindhet.
![](/contentassets/5ef031e2746e48c1b1b460a47f817b38/8g1a8749-2.jpg)
Tre filmer om kombinerte sansetap og døvblindhet
Zoey
I denne filmen møter vi Zoey (4). Zoey ble født døv og har diagnosen Usher type 1. Det betyr at hun også vil bli synshemmet. Hvordan er det å få et barn som har kombinerte sansetap?
![](/contentassets/e7f48179122a4a66a97e240a8098b5ca/zoey--face.jpg)
Åse
Åse er født med hjerneskade og kombinert sansetap. Komplekse vansker er ikke alltid én pluss én. Den ene sansen kompenserer ikke for den andre, og nye utfordringer oppstår.
![](/contentassets/31e4be07422a461bbb84381caeab5cab/jeg-er-ase--en-film-om-kompleksitet-og-muligheter---web.jpg)
Ole André
Ole André har diagnosen Usher 2. Det betyr at han har hørselstap og øyesykdommen retinitis pigmentosa (RP), som gradvis ødelegger øyets netthinne.
![](/contentassets/54976b6185384c85b88a86465af6883f/ole_andre_4.jpg)
Når læring blir taktil
Les historien i magasinet Innenfor
![](/globalassets/innenfor/diamanten/diamanten---undervisning2.jpg)
Slår seg løs som trommis
Les historien i magasinet Innenfor
![Ole André spiller konsentrert på trommer](/globalassets/innenfor/ole-andre-17/img_6957.jpg)
Læringsressurser
- Punktskriftaktiviteter - en veileder om tidlig skriftspråkstimulering
- Synrehabilitering vid dövblindhet
- Læring og kommunikasjon gjennom taktile strategier i møte med barn og voksne med medfødt døvblindhet
- TAKOM
- Taktile symboler og planer
- At være barn og ung med Usher syndrom
- Synbedömning av barn med nedsatt hörsel
- Barn och ungdomar med døvblindhet 1, 2 og 3