
Kombinerte syns- og hørselstap
Kombinerte syns- og hørselstap og døvblindhet kan være medfødt eller ervervet. Mange med kombinerte sansetap har både en syns- og hørselsrest.
Lek og sosial deltakelse
-
Hvordan komme i gang med lek? Barn med kombinerte sansetap trenger hjelp til å bli nysgjerrig på lek og utforsking. Her finner du noen tips til hvordan du blir en god nærperson i leken.
-
Lek med andre barn Sosial kontakt og lek med andre barn kan oppleves utfordrende når et barn har et kombinert syns- og hørselstap. Slik kan du inkludere flere barn i leken.
-
Fysisk tilrettelegging for lek og utforsking For å tilrettelegge for lek og utforskning for barn med kombinerte sansetap, er det viktig å skape et trygt, tilgjengelig, og sensorisk tilrettelagt miljø.
-
Sanger, regler, eventyr og bevegelser Bevegelsesleker er fine aktiviteter både en til en, og som inkluderende aktivitet. Sånn kommer du i gang.

Slik kan du støtte en elev med nedsatt syn og hørsel
Hvordan kan du som lærer eller førskolelærere være en best mulig støtte for barn og unge med kombinert syns- og hørselstap?
Kommunikasjon og undervisning
-
Hvordan komme i gang med kommunikasjon Om du har du fått ansvar for et barn som har kombinert syns- og hørselsnedsettelse, kan du sannsynligvis bruke mye av den kunnskapen du har om barn og kommunikasjon.
-
Undervisning i klasserom eller gruppe Barn med kombinerte syns- og hørselstap eller døvblindhet skal kunne delta i skolehverdagen på lik linje med andre barn.
-
Overgang mellom aktiviteter Slik tilrettelegger du for smidige overganger mellom aktiviteter så barn og elever med kombinerte sansetap kan forstå hva som skal skje videre.
-
Taktile symboler Barn og elever med et kombinert sansetap kan få informasjon ved å føle og kjenne på tredimensjonale taktile symboler med hendene. Slik bruker du taktile symboler.

Når læring blir taktil
Hvordan jobber man med læring og utvikling når både syn og hørsel er nedsatt? Hos barn med døvblindhet er kommunikasjon nøkkelen til læring.
Hjelpemidler
-
Vanlige utfordringer med tekniske hjelpemidler Det finnes mange hjelpemidler som er laget for tap av en av sansene våre, hvordan kan man få dem til å fungere for personer med kombinerte sansetap?
-
Hva gjør du når en elev ikke vil bruke hjelpemidler? Det er vanlig at elever som trenger hjelpemidler i skolehverdagen ikke ønsker å bruke dem i perioder. Å kutte ned på antallet kan noen ganger være verdt å prøve ut.
Hva er kombinerte syn- og hørselstap?
Døvblindhet er en kombinert syns- og hørselshemming av så alvorlig grad at de nedsatte sansene vanskelig kan kompensere for hverandre. Det gjør døvblindhet til en egen funksjonshemming.
Vi skiller ofte mellom det vi kaller:
- medfødt døvblindhet
- ervervet døvblindhet.
Vi sier at personen har medfødt døvblindhet når den kombinerte syns- og hørselsnedsettelsen er til stede ved fødselen eller inntrer så tidlig i livet at grunnleggende kommunikasjon ikke er utviklet. Medfødt døvblindhet innebærer at kommunikasjon, forståelse av omverden og det å bevege seg fritt omkring som oftest utvikles gjennom å ta i bruk berørings- og bevegelsessansene i tillegg til eventuell syns- og hørselsrest.
Ervervet døvblindhet innebærer at ett eller begge sansetapene har oppstått etter at språket er etablert. Noen opplever dette i barnealder. Andre utvikler sansetapene i ungdomsalder eller voksen alder. Det kan være ulike grader av sansetap og utviklingen kan ha forskjellig forløp. Personer med ervervet døvblindhet har ulik grad av syns- og hørselstap. Noen har hatt synstapet eller hørselstapet hele livet og fått det andre sansetapet senere, mens andre har fått begge sansetapene samtidig.
Det å leve med et kombinert sansetap eller døvblindhet vil for mange gi en del varige utfordringer både i barnehage, skole og i arbeidsliv i voksen alder. Når både syn og hørsel er redusert, får vi dårligere tilgang på informasjon fra omgivelsene. Dette kan skape utfordringer knyttet til å kommunisere med personer rundt seg, skaffe seg nødvendig informasjon og forflytte seg på ukjente steder. Mange har behov for støtte, oppfølging og tilrettelegging for å kunne mestre dagliglivet.
Utfordringene vil variere med alder, grad av sansetap, tidspunktet da sansetapene inntraff, livssituasjon og livsomstillingene som følger hvis sansetapene blir større.
Voksne personer med syns- og hørselsvansker eller døvblindhet har ofte behov for støtte, oppfølging og tilrettelegging for å kunne mestre dagliglivet i familien, under utdanning, på jobben og i fritiden. Grad av hjelpebehov vil variere fra person til person, og vil også være betinget av om sansetapene er medfødt eller ervervet.
Sansetapet innebærer ofte praktiske og følelsesmessige omstillinger og mange har behov for støtte, opplæring og rehabilitering gjennom hele livet. Tilrettelegging av de fysiske og sosiale omgivelsene og av samfunnets tjenester er ofte avgjørende for å kunne være aktiv og deltagende.