Tilrettelegging i skole for barn med kombinerte sansetap
Visuell fysisk orden og oversikt
En elev med nedsatt syn og hørsel bruker mye tid og krefter på å skaffe seg oversikt og orientere seg. Dette gjelder både innendørs og utendørs.
Har eleven oversikt over hvor ting er vil det bli mer selvstendig, og kanskje også mer aktivt. Det er av stor betydning at miljøet blir tilrettelagt slik at det er best mulig å ferdes i.
Et godt inne- og utemiljø vil bidra til:
- trygghet
- selvstendighet
- delaktighet
- samspill med andre barn
Orden og struktur er nøkkelord i denne sammenheng:
- Leketøy bør ha faste plasser.
- Hyller og lignende bør ikke være overfylte da det gjør det vanskeligere å finne enkelte ting.
- Dører, skap, hyller, lekekasser, fast plass i garderobe og stol ved bordet osv bør merkes ut fra elevens alder og synsfunksjon.
- For barn som er blinde merker en med punktskrift og/eller taktile symboler eller gjenstander. Symbolene eller gjenstandene skal kunne gjenkjennes ut fra struktur og/eller form.
- For barn som er svaksynte merker en med enkle bilder eller symboler/gjenstander i passe størrelse med gode farger og kontraster til bakgrunnen.
- Møbler bør stå på faste plasser.
- Husk å fortelle og vise barnet dersom ting er flyttet på.
- Møbler og tepper som ikke flyttes på kan brukes som holdepunkt i forhold til orientering.
- Dører skal være helt åpne eller helt lukket.
- Gå faste turer, gjerne til en fast turplass. Det å bli kjent i et lite område om gangen gir trygghet.
Side 19 av 24
Les om
Taktile symboler og planer
Veilederen gir informasjon til de som ønsker å bruke taktile symboler og planer i arbeid med barn, unge eller voksne. Last ned veilederen (pdf).