Kroppsøving
Tilrettelegging i langrenn
For å legge til rette for økt mestring og selvstendighet, bør eleven ha myke og korte ski som er riktig smurt. Når eleven skal lære seg skiteknikker, vil det ofte være behov for å gi muntlig instruksjon, samt taktil veiledning i form av baning av bevegelser. Fordi eleven kan ha utfordringer med tyngdeoverføring, kan det være nyttig å lære å gå på ski uten staver. Da er det svært viktig at sporene i løypa er stabile og rette, og at de går i et flatt terreng.
Ledsaging
Eleven kan ha behov for bistand til å ta på ski og staver, og ledsaging til sporet. Dette kan gjøres ved å holde i en av elevens staver.
Eleven vil som regel også ha behov for en ledsager underveis i skiløypa. Mange foretrekker at ledsageren går i sporet ved siden av fordi det da er enklere å kommunisere. Instruksjonene bør tilpasses ut fra elevens synsfunksjon, alder og erfaring.
Elever med svaksynthet kan foretrekke at ledsageren går foran i sporet slik at de kan bruke synet til å følge ledsageren. Ledsageren bør da bruke en bukse med god kontrast. Vær oppmerksom på at lysforholdene kan endre seg i løpet av dagen, og at dette kan ha stor innvirkning på synsfunksjonen.
Ledsageren bør informere eleven om terrenget. Bruk korte og presise beskjeder med mest mulig spesifikk og nyttig informasjon. Det kan for eksempel være:
- Rett fram – eleven går rett fram
- Skituppene høyre/venstre – eleven skifter retning mot høyre/venstre
- Ei ski høyre/venstre – eleven går sidelengs en skibredde mot høyre/venstre
Ved endringer i terrenget bør det gis informasjon i god tid i forveien. Før eleven har fått erfaring med ulike typer terreng, bør det velges løyper med gode spor i lett terreng uten bratte bakker og skarpe svinger.
Andre tips til ledsaging
- Fortell eleven hvilken teknikk som bør brukes i ulike deler av løypa.
- Elevens tempo avgjør for eksempel om en sving er skarp eller slak og hvilken teknikk som da bør benyttes.
- Elevens ferdigheter avgjør om det er behov for støtte i nedoverbakker.
- I utforkjøringer er det vanlig at ledsageren kjører ved siden av eleven og tar tak i elevens stav på undersiden av håndtaket. Da kan ledsageren støtte og samtidig være med på å styre eleven.
- Behovet for hjelp kan reduseres etter hvert som ferdighetsnivået øker.
Side 16 av 28