Hvordan tilrettelegge ved synsnedsettelser
Organisering og planlegging
Som en hovedregel skal eleven ha opplæringen i klasserommet. I noen tilfeller kan det være hensiktsmessig å bruke grupperom sammen med medelevene. I andre sammenhenger kan eleven ha behov for individuell opplæring. Hvilket arbeidssted som er mest egnet, vil variere og må vurderes av læreren. Det er også viktig å ta hensyn til elevens egne ønsker.
Vær oppmerksom på at hyppige skifter og forflytninger mellom rom eller arbeidsstasjoner kan være krevende. For noen elever med synsnedsettelser kan behovet for stabilitet i organiseringen være større enn behovet for variasjon.
Tolærersystem
For å kunne organisere opplæringen etter elevens behov, anbefales det bruk av tolærersystem. Dette sikrer også at flere i personalet har kunnskap om elevens behov for synspedagogisk tilrettelegging.
Tilrettelegging av undervisningen må planlegges i god tid. Det anbefales at man setter av felles tid for planlegging og samarbeid mellom pedagoger og assistenter. Denne tiden er betydningsfull for at helheten skal fungere. Felles planleggingstid kan bidra til at
- klasselærer og assistentens roller i undervisningen avklares
- assistenten vet hva klassen skal arbeide med og rekker å forberede seg
- man får fordelt ansvar for tilrettelegging av elevens materiell
- man får tid til å evaluere hva som fungerer og reflektere over hva som kan forbedres
Tenk over følgende:
- Hvilke ferdigheter må eleven ha for å kunne nå kompetansemålet?
- Må eleven forberedes før gjennomføring av læringsaktiviteten i klassen?
- Hvilket materiell må eleven ha for å kunne nå kompetansemålet? Må noe bestilles?
- Hvor mye tid trenger eleven?
- Er det behov for å redusere mengden oppgaver?
- Hvilke arbeidsmåter er mest egnet?
- Har eleven behov for støtte i læringsaktiviteten?
- Er det behov for særskilte vurderingsformer?
- Er det behov for å tilrettelegge eller erstatte visuelle oppgaver?
Det kan være nyttig selv å utføre det klassen skal gjøre uten å bruke synet. Kanskje blir du klar over at noen elementer blir vanskeligere enn du først hadde tenkt. Husk at å gjøre noe du kan fra før, er enklere enn å gjøre noe du aldri har gjort.
Side 10 av 22