Mobilitet
Stokkteknikk i trapper
Noen elever kan være engstelige for å gå ned trapper. Her er noen råd som kan gjøre at det oppleves tryggere:
- Det er enklere å fange opp en trapp som går nedover ved bruk av glideteknikk.
- I trapper som svinger, bør eleven gå der trinnene er bredest.
- Bruk trappegelenderet der det finnes.
Stokkteknikk for trapper ned
- Eleven finner trappen ved å bruke glideteknikk.
- Eleven stiller seg vinkelrett på første trinn.
- Eleven bruker stokken for å fastslå bredden på trappen og velger deretter utgangsposisjon.
- Eleven inntar diagonalposisjon med stokktuppen 3–5 cm over kanten på det andre trinnet.
- Eleven går ned trappen med stokken i diagonalposisjon 3–5 cm over kanten på trappetrinnene.
- Når eleven er på siste trinn, berører stokken gulvet. Da er det ett trinn igjen å gå.
Stokkteknikk for trapper opp
- Eleven bruker glideteknikk for å finne første trappetrinn.
- Eleven inntar vinkelrett posisjon. Stokken holdes mot trappetrinnet.
- Eleven stiller seg inntil trinnet.
- Eleven beveger stokkhånden ned på håndtaket, og roterer stokken til tommelen vender loddrett nedover.
- Eleven løfter stokken opp på første trinn slik at den hviler mot andre trinn og holder stokken diagonalt.
- Eleven strekker ut armen, setter press på stokken med tommelen og begynner å gå opp trappen.
- Når eleven går oppover trappen, vil stokktuppen slå inn mot alle trinnene.
- Når stokktuppen glir innover avsatsen, er trappen slutt.
Det er viktig at eleven er oppmerksom på når trappen er slutt, slik at eleven ikke tråkker ut i løse luften. Man kan også sette et merke på gelenderet for å markere dette.
Side 18 av 55