Halvard Hølleland
Statssekretær for kunnskapsministeren
De fleste opptakene av innleggene og presentasjoner vil bli lagt ut etter konferansen, dersom foreleseren gir oss tillatelse til dette. Det tar vanligvis ca to uker da vi har som policy at alle opptak vi legger ut skal være tekstet. Du vil finne dem på denne siden.
Statssekretær for kunnskapsministeren
Direktør i Statped
direktør for Utdanningsdirektoratet
I Meld. St. 6 omtales to piloter for mer inkluderende praksis. Målet er at erfaringene fra pilotene skal gi oss kunnskaper om hvordan vi kan forbedre det spesialpedagogiske støttesystemet og få et godt, tilpasset og inkluderende tilbud til alle barn og unge.
Den første piloten startet opp i 2019 og avsluttes høsten 2022. 5 kommuner deltar og blir fulgt opp av forskere gjennom hele perioden. Forskerne gjennomfører en følgeevaluering og dokumenterer erfaringene og bistår også med veiledning. To av kommunene vil presentere sitt arbeid og hva de har vektlagt for å få til en mer inkluderende praksis.
Den andre piloten utvikler en modell som har fått tittelen "PPT - tett på". Forskningssjef Joakim Caspersen ved NTNU Samfunnsforskning vil ta oss gjennom arbeidet med å prøve ut en ny modell for samarbeid mellom PP-tjenesten, barnehage og skole.
Last ned presentasjon til Rælingen kommune(pdf).
Last ned presentasjon til Dovre kommune (pdf).
Last ned presentasjon til Joakim Caspersen (pdf).
Barnehageleder i Heimen barnehage
PP-rådgiver og koordinator for piloten
Helse- og omsorgssjef Dovre kommune
Last ned presentasjon til Anne Berit Løkås (pdf).
Last ned presentasjon til Rolf Øistein Barman-Jenssen (pdf).
Enhetsleder PPT Tromsø
Anne Berit er PPT- leder på Ytre Helgeland
Einingsleiar PP-tenesta i Surnadal kommune
Fagleder hos Statsforvalter i Møre og Romsdal
Kommunalsjef i Surnadal kommune
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis (Udir.no)
Statped bidrag i Kompetanseløftet
Last ned presentasjon (pdf).
Seniorrådgiver i avdeling for inkludering og pedagogisk støtte i Utdanningsdirektoratet
Seniorrådgiver i Statped
Last ned presentasjon (pdf). Det blir ikke opptak av dette innlegget.
Hilde er ansatt i avdeling for inkludering og pedagogisk støtte i Utdanningsdirektoratet
Linus jobber i avdeling for inkludering og pedagogisk støtte i Utdanningsdirektoratet
Last ned presentasjon (pdf).
Artikkel om emne av Kenneth Leithwood, Alma Harris & David Hopkins Seven strong claims about successful school leadership revisited
Divisjondirektør for ungdomstrinn,videregående, og voksentrinn i Statped
Avdelingsleder, i divisjon barnehage, Statped
Østre Toten kommune ønsket å forbedre en tverrfaglig overgang for barn fra barnehage til barneskole, hvor et lag rundt barnet skulle synliggjøres i både rutiner og i aktiv veiledning. Kommunen utviklet en Pilot for å prøve ut mulige nye tverrfaglige samarbeidsarenaer for aktuelle representanter fra barnehagene, barneskolen, PPT, helsestasjon, Veiledningsteam og Barnevernstjenesten. Vi har lyktes i noe fordi: Innholdet har vært etterspurt av flere ansattgrupper, og de involverte opplever at innholdet i piloten har vært nyttig, ønsket og til hjelp. Sammen med denne piloten har Østre Toten kommune utviklet et hjul for tidlig innsats for å synliggjøre og systematisere hvem som må gjøre hva når en lærer / barnehagelærer har en bekymring for et barn, i tråd med mye av det som anbefales i Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO.
Last ned presentasjon (pdf).
Anne er tidligere leder for PPT i Østre Toten kommune. Hun har flere års erfaring som studieleder for Årsstudium i sosialpedagogikk ved Høgskolen Innlandet, og vært ansatt i Statped som prosjektleder for ulike kompetanseløft innen tidlig innsats og forebyggende arbeid, blant annet "Felles løft for tidlig innsats i Hallingdal". Er svært engasjert i å styrke kompetansen innen tidlig innsats og forebyggende arbeid i både barnehage- og skolesektoren.
Last ned presentasjon (pdf).
Eirik er professor i ledelse ved NTNU. Han har doktorgrad i endringsledelse, og har tidligere arbeidet som opplæringsleder, som professor i kunnskapsledelse og som lærer, i tillegg til oppdrag for privat og offentlig sektor. Han har skrevet en rekke bøker, og i mai kommer «Profesjon og organisasjon. En bok for profesjonsutdannede og de som skal lede dem». Der behandler han aktuelle temaer som skjønn og retningslinjer, styringsformer og tillit, autonomi og profesjonsfellesskap, verdier og kultur, individuell og felles læring samt kunnskap og profesjonell klokskap.
Mer fagstoff fra Irgens finner du her.
Last ned presentasjon (pdf).
Camilla er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for Pedagogikk ved Universitetet i Agder. I sin forskning har hun særlig vært opptatt av 1) tilpasset opplæring og spesialundervisning 2) utdanningsrett 3) tverrprofesjonelt samarbeid.
Hun er leder for et forskningsprosjekt om PP-tjenesten (WP7) i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering - SpedAims.
Faggruppeleder, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur ved Nord universitet
Last ned presentasjon (pdf).
Ingrid er professor i spesialpedagogikk, forfatter og familieterapeut og arbeider i dag ved Universitetet i Agder på Pedagogisk Utviklingssenter (PULS). Hun har jobbet i skole og barne-og ungdomspsykiatri i mange år, spesielt inn i forhold til barn, unge og voksne som utfordrer relasjoner og systemer. Hennes forskning er knyttet til atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling og hun har ledet flere store forskningsprosjekter. Hun veileder, kurser og underviser ved universiteter og høgskoler, for kommuner, organisasjoner, skoler og barnehager m.m. Hun har utgitt en flere bøker og artikler der tematikken er atferd, læringsmiljøutvikling og psykisk helse.
Divisjondirektør for ungdomstrinn,videregående, og voksentrinn i Statped
Avdelingsleder, i divisjon barnehage, Statped
Desverre ing opptak av dette innlegget.
Filosof, forfatter, foredragsholder og forsker. Han har en Master of Arts-grad i politisk filosofi fra Boston College og en doktorgrad i etikk fra Universitetet i Oslo.