Program PPT-lederkonferansen 2022 | www.statped.no

Program PPT-lederkonferansen 2022

Torsdag 19.mai

  • Tonje Brenna

    Kunnskapsminister(Ap)

  • Annemarie Bechmann Hansen

    Direktør i Statped

    Hege Nilssen

    direktør for Utdanningsdirektoratet

  • Lasse Arntsen

    Oppvekst- og utdanningsdirektør i Trondheim kommune

  • I Meld. St. 6 omtales to piloter for mer inkluderende praksis. Målet er at erfaringene fra pilotene skal gi oss kunnskaper om hvordan vi kan forbedre det spesialpedagogiske støttesystemet og få et godt, tilpasset og inkluderende tilbud til alle barn og unge.

    Den første piloten startet opp i 2019 og avsluttes høsten 2022. 5 kommuner deltar og blir fulgt opp av forskere gjennom hele perioden. Forskerne gjennomfører en følgeevaluering og dokumenterer erfaringene og bistår også med veiledning. To av kommunene vil presentere sitt arbeid og hva de har vektlagt for å få til en mer inkluderende praksis.

    Den andre piloten utvikler en modell som har fått tittelen "PPT - tett på". Forskningssjef Joakim Caspersen ved NTNU Samfunnsforskning vil ta oss gjennom arbeidet med å prøve ut en ny modell for samarbeid mellom PP-tjenesten, barnehage og skole.

    Marit Hareide

    Barnehageleder i Heimen barnehage

    Christine Sommerstedt

    PP-rådgiver og koordinator for piloten

    Hilde Engvik Lusæter

    Helse- og omsorgssjef Dovre kommune

     

    Joakim Caspersen

    Forskningssjef, Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning 
  • Rolf Øistein Barman-Jenssen

    Enhetsleder PPT Tromsø

    Anne Berit Løkås

    Anne Berit har den faglige ledelsen av «Tett på Ytre Helgeland», som er en pilot i kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

  • Turid Hals Sæther

    Einingsleiar PP-tenesta i Surnadal kommune

    Gro Toft Ødegård

    Fagleder hos Statsforvalter i Møre og Romsdal

    Astrid Mogstad Høivik

    Kommunalsjef i Surnadal kommune

  • Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis (Udir.no)

    Statped bidrag i Kompetanseløftet

    Heidi Ødegaard Dølbakken

    Seniorrådgiver i avdeling for inkludering og pedagogisk støtte i Utdanningsdirektoratet 

    Tonje Lundervold

    Seniorrådgiver i Statped

     

  • Hilde Tvedt Ryen

    Hilde er ansatt i avdeling for inkludering og pedagogisk støtte i Utdanningsdirektoratet

    Linus Christopher Sandstrøm Helle

    Linus jobber i avdeling for inkludering og pedagogisk støtte i Utdanningsdirektoratet

  • Pål Roland

    Dosent ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
  • Kristin Kjeldsø Fastvold

    Divisjondirektør for ungdomstrinn,videregående, og voksentrinn i Statped

     

Fredag 20.mai

  • Kristin Kjeldsø Fastvold

    Divisjondirektør for ungdomstrinn,videregående, og voksentrinn i Statped

     

  • Østre Toten kommune ønsket å forbedre en tverrfaglig overgang for barn fra barnehage til barneskole, hvor et lag rundt barnet skulle synliggjøres i både rutiner og i aktiv veiledning. Kommunen utviklet en Pilot for å prøve ut mulige nye tverrfaglige samarbeidsarenaer for aktuelle representanter fra barnehagene, barneskolen, PPT, helsestasjon, Veiledningsteam og Barnevernstjenesten. Vi har lyktes i noe fordi: Innholdet har vært etterspurt av flere ansattgrupper, og de involverte opplever at innholdet i piloten har vært nyttig, ønsket og til hjelp. Sammen med denne piloten har Østre Toten kommune utviklet et hjul for tidlig innsats for å synliggjøre og systematisere hvem som må gjøre hva når en lærer / barnehagelærer har en bekymring for et barn, i tråd med mye av det som anbefales i Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO

    Anne Aglen Brendmoe

    Anne er tidligere leder for PPT i Østre Toten kommune.  Hun har flere års erfaring som studieleder for Årsstudium i sosialpedagogikk ved Høgskolen Innlandet, og vært ansatt i Statped som prosjektleder for ulike kompetanseløft innen tidlig innsats og forebyggende arbeid, blant annet "Felles løft for tidlig innsats i Hallingdal". Er svært engasjert i å styrke kompetansen innen tidlig innsats og forebyggende arbeid i både barnehage- og skolesektoren. 

  • Eirik J. Irgens

    Eirik er professor i ledelse ved NTNU. Han har doktorgrad i endringsledelse, og har tidligere arbeidet som opplæringsleder, som professor i kunnskapsledelse og som lærer, i tillegg til oppdrag for privat og offentlig sektor. Han har skrevet en rekke bøker, og i mai kommer «Profesjon og organisasjon. En bok for profesjonsutdannede og de som skal lede dem». Der behandler han aktuelle temaer som skjønn og retningslinjer, styringsformer og tillit, autonomi og profesjonsfellesskap, verdier og kultur, individuell og felles læring samt kunnskap og profesjonell klokskap.

    Mer fagstoff fra Irgens finner du her.

  • Eirik J. Irgens

    Eirik er professor i ledelse ved NTNU. Han har doktorgrad i endringsledelse, og har tidligere arbeidet som opplæringsleder, som professor i kunnskapsledelse og som lærer, i tillegg til oppdrag for privat og offentlig sektor. Han har skrevet en rekke bøker, og i mai kommer «Profesjon og organisasjon. En bok for profesjonsutdannede og de som skal lede dem». Der behandler han aktuelle temaer som skjønn og retningslinjer, styringsformer og tillit, autonomi og profesjonsfellesskap, verdier og kultur, individuell og felles læring samt kunnskap og profesjonell klokskap.

    Mer fagstoff fra Irgens finner du her.

  • Camilla Herlofsen

    Camilla er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for Pedagogikk ved Universitetet i Agder. I sin forskning har hun særlig vært opptatt av 1) tilpasset opplæring og spesialundervisning 2) utdanningsrett 3) tverrprofesjonelt samarbeid. 

    Hun er leder for et forskningsprosjekt om PP-tjenesten (WP7) i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering - SpedAims. 

    Kathrin Olsen

    Faggruppeleder, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur ved Nord universitet

  • Ingrid Lund

    Ingrid er professor i spesialpedagogikk, forfatter og familieterapeut og arbeider i dag ved Universitetet i Agder på Pedagogisk Utviklingssenter (PULS). Hun har jobbet i skole og barne-og ungdomspsykiatri i mange år, spesielt inn i forhold til barn, unge og voksne som utfordrer relasjoner og systemer. Hennes forskning er knyttet til atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling og hun har ledet flere store forskningsprosjekter. Hun veileder, kurser og underviser ved universiteter og høgskoler, for kommuner, organisasjoner, skoler og barnehager m.m. Hun har utgitt en flere bøker og artikler der tematikken er atferd, læringsmiljøutvikling og psykisk helse. 

  • Kristin Kjeldsø Fastvold

    Divisjondirektør for ungdomstrinn,videregående, og voksentrinn i Statped

     

    Berit Fulsaas

    avdelingsleder, i divisjon barnetrinn, Statped

  • Henrik Syse

    Filosof, forfatter, foredragsholder og forsker. Han har en Master of Arts-grad i politisk filosofi fra Boston College og en doktorgrad i etikk fra Universitetet i Oslo.

  • Henrik Syse

    Filosof, forfatter, foredragsholder og forsker. Han har en Master of Arts-grad i politisk filosofi fra Boston College og en doktorgrad i etikk fra Universitetet i Oslo.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!