Punktskrift
Råd for lese- og skriveopplæringen
- Barnet bør bli introdusert for punktskrift i naturlige sammenhenger allerede i barnehagen. For mer om dette se Punktskriftaktiviteter - en veileder om tidlig skriftspråkstimulering.
- Lag en plan for lese- og skriveopplæringen med mål, innhold, arbeidsmåter, organisering og progresjon. Bruk forslag til opplæringsmål (Udir.no).
- Sørg for at planen ivaretar behovet for mengdetrening, repetisjon og overlæring.
- Bruk den ekstra tiden som eleven har rett på, ifølge opplæringsloven, til å bli kjent med materiell og hjelpemidler, og til å øve på ferdigheter, teknikker og strategier.
- Etabler faste framgangsmåter i lese- og skriveopplæringen og i aktivitetene.
- Ha fokus på god ergonomi når eleven skal lese og skrive.
- Bruk alltid de samme begrepene om faglig innhold, materiell, hjelpemidler m.m.
- Sørg for at eleven leser og skriver hver dag - flere korte økter, er bedre enn en lang.
- La eleven lese det han selv skriver.
- Det er viktig for eleven å få hyppig tilbakemelding på lese- og skriveutviklingen. Snakk med eleven om hva du observerer av framgang og utviklingsmuligheter.
- Sørg for at eleven møter punktskrift i omgivelsene. Merk objekter med punktskrift sammen med eleven.
- Sørg for rik tilgang til lesestoff i punktskrift.
Side 18 av 33