Til hovedinnhold

Punktskrift

Opplæring i å tolke taktile illustrasjoner

Opplæringen bør sørge for at eleven lærer hensiktsmessige strategier:

  • bruke begge hender
  • orientere seg på hele flaten for å få oversikt
  • bruke en hånd som referanse og den andre for å innhente informasjon
  • veksle mellom å kjenne på små detaljer med fingertuppene og å skanne en større del med håndflatene
  • lære å gjenkjenne form ved å følge kanter, omriss eller linjer
  • lære å sette sammen informasjon til en helhet

For å sikre at eleven får forståelse for helheten, kan det også være nyttig å gi eleven erfaringer med å lage egne taktile illustrasjoner. Da får eleven mulighet til å bli kjent med de enkelte delene som illustrasjonen består av - før de settes sammen til en helhet.

Før eleven begynner å undersøke illustrasjonen, anbefales det å

  • forberede eleven på hva illustrasjonen forestiller
  • spørre om eleven har tidligere erfaringer med det som er avbildet
  • knytte illustrasjonen til begreper om innhold, form og liknende som allerede er kjent for eleven
  • sette illustrasjonen inn i aktuell kontekst
  • synstolke fra helhet til detalj
  • vær presis og konkret i beskrivelsene

Prøv selv

Når eleven er forberedt på hva som skal tolkes og har dannet seg et mentalt bilde av det som skal utforskes, bør følgende fremgangsmåte brukes:

  • La eleven orientere seg på hele flaten med begge hender for å utforske alle elementene i illustrasjonen og få oversikt over helheten.
  • Gi eleven arbeidsro.
  • Gi eleven nok tid til å utforske illustrasjonen.
  • Gi råd om hvor eleven skal bruke hendene, hva eleven skal kjenne etter og rette fokus mot.
  • Gi eleven oppmerksom på det som til enhver tid er under fingrene.
  • Bekreft det eleven kjenner på: «Ja, det er foten», «Der er sekken».
  • Hjelp eleven med å sette sammen delene til en meningsfull helhet ved å snakke om illustrasjonen.
  • La eleven selv beskrive opplevelsen av illustrasjonen.

Bruk konkreter

Her kan du se hvordan en erfaren punktskriftbruker leser taktile illustrasjoner:

Side 22 av 33