Spesialpedagogikk
Statped har spesialpedagogisk spisskompetanse
Spesialpedagogikk er å forstå og legge til rette for læring og utvikling når barn, unge og voksne har utfordringer med å sanse, kommunisere og lære.
![](/contentassets/7be5c35071494a4bba8e1f8b5c4f7ba2/spesialpedagogikk.png)
Spesialpedagogiske fagområder
Spesialpedagogiske temaer
Skolestart
Skolestart og overganger kan være sårbare for barn med særskilte opplæringsbehov. Derfor må de planlegges. Det gjelder både skolestart, overgang til ny barnehage/skole eller overgang til ungdomstrinn, videregående eller ut i arbeidslivet.
![](/contentassets/4438c420c9014c3e8a1711bd985130f4/skolestart.jpg)
Skolefravær
Skolefravær kan forebygges ved å tilrettelegge for elever som har utfordringer med å ta del i opplæringen.
![](/contentassets/f712f9ea66cd4c9a81814860944612d6/skolefravar.png)
Overganger
Overganger mellom barnehage og skole og mellom skoler må sikre en god start for barn og elever med særskilte opplæringsbehov.
![](/contentassets/791d56cd7dcd452c8e2ec2b03f269ed9/overganger.png)
Inkludering
Inkludering er å høre til og ta del i læringsfellesskap for alle i barnehage, skole og arbeidsliv.
![](/contentassets/99593a53f2884050a865b0e51febc0b7/inkludering.png)
Tidlig innsats
Tidlig innsats i barnehagen handler om å hjelpe et barn så tidlig som mulig, inkludere barnet i meningsfulle fellesskap og legge grunnlag for tiltak på skolen.
![](/contentassets/8ccef3e11aa34f56abe9fedbc3e289b3/tidlig-innsats.png)
Teknologi i opplæringen
Teknologi i opplæringen kan gi økt læringsutbytte og bedre inkludering for barn og elever med særskilte behov.
![](/contentassets/ee1decc57f2b4fad893d9b8fc23906ad/teknologi.png)